1. yle.fi
  2. Uutiset

Tiivistyskriitikot ja urbaanit kaupunkilaiset - Tulevaisuuden Helsinki jakaa mielipiteet

Hyvä Helsinki on tulevaisuudessa urbaani ja tiiviisti rakennettu, selviää kaupunkisuunnitteluviraston kaupunkilaisille tekemässä verkkokyselyssä. Toisaalta esimerkiksi korkea rakentaminen herättää myös vastustusta.

Kotimaan uutiset
Hämeenlinnanväylän sisääntulokohta voisi tulevaisuudessa näyttää tältä, jos Helsingin visio toteutuu sellaisenaan.
Havainnekuva Hämeenlinnanväylän sisääntulotielle suunnitellusta kaupunkibulevardista. Helsingin kaupunki

Marras-joulukuussa 2013 helsinkiläisiltä kysyttiin, minkälainen on hyvä Helsinki vuonna 2050. Yleiskaavan valmisteluun liittyvään karttakyselyyn oli mahdollista merkitä esimerkiksi paikkoja, jonne voi rakentaa asuntoja, minne kaivataan parempia kulkuyhteyksiä tai missä sijaitsevat tärkeät virkistysalueet.

Helsinkiläiset haluavat selvästi joukkoliikennekaupunkia

Yleiskaavapäällikkö Rikhard Manninen

Verkkokyselyssä selvisi, että hyvä Helsinki on tulevaisuudessa urbaani ja tiiviisti rakennettu. Kyselyn mukaan helsinkiläiset suhtautuvat lisärakentamiseen pääosin myönteisesti, mutta vain jo ennestään rakennetuille asuinalueille.

– Aineiston perusteella näyttäisi siltä, että ihmiset toivovat rakentamista sinne missä rakentamista jo on eikä niinkään luontokohteisiin, kertoo karttakyselyä operoineen Mapita Oy:n palvelupäällikkö Sakari Ellonen.

Kaupunkibulevardeille ja joukkoliikenteelle kannatusta

Moottoriteiden sisääntuloväylien muuttaminen kaupunkibulevardeiksi on asukkaiden mukaan hyvä idea. Kaupunkibulevardit on keskeinen osa kaupunkisuunniteluvirastonyleiskaavavisiota, joka julkistettiin viime vuonna. Visiossa moottoriteiden sisääntuloväylät muuttuvat esimerkiksi Mäkelänkadun kaltaisiksi bulevardeiksi.

Oli yllättävää, että kaupunkilaiset ovat näin jakaantuneita arvojen suhteen

Yleiskaavapäällikkö Rikhard Manninen

– Yleistuntuman perusteella kaupunkilaiset ovat valmiita kannattamaan yleiskaavan perusideoita. Sen varassa on hyvä edetä, sanoo yleiskaavapäällikkö Richard Manninen.

Joukkoliikenteeseen kaupunkilaiset toivoisivat enemmän poikittaisreittejä. Lisäksi pyöräteitä haluttaisiin pääväylien varteen ja kävelykatuja ydinkeskustaan.

– Helsinkiläiset haluavat selvästi joukkoliikennekaupunkia. Joukkoliikenne on suosituin ja toivotuin kulkumuoto. Yleiskaavavalmistelussa on ollut tavoitteena, että kaupunkia rakennetaan joukkoliikenteen varaan ja myös tälle saatiin kaupunkilaisten tuki, sanoo Manninen.

Helsingissä on urbaaneja ja tiivistyskriitikoita

Verkkokyselyyn osallistui 4 000 kaupunkilaista. Kartalle saatiin yli 33 000 paikannusta. Kyselyssä vastaajat jakautuivat selvästi kahteen eri leiriin. Kaupunkisuunnitteluvirasto nimesi heidät urbaaneiksi ja tiivistyskriitikoiksi. Urbaanit kannattavat kaupungin tiivistämistä ja tiivistyskriitikot kokevat, että oma asuinalue on jo valmis eikä ainakaan korkeaa rakentamista nähdä myönteisenä.

– Oli yllättävää, että kaupunkilaiset ovat näin jakaantuneita arvojen suhteen. Enemmistö oli kuitenkin urbaaneja. Jako on silti selvästi olemassa ja se on mielenkiintoista. En tiedä mitä johtopäätöksiä siitä täytyisi vetää, Manninen sanoo.

Kyselyssä nuorempi sukupolvi oli aktiivisempi ja jopa yliedustettuna vastaajajoukossa. Manninen ei kuitenkaan näe sitä ongelmana.

– Tässä suunnitellaan pitkän aikavälin kaupunkirakennetta. Sen takia on olennaista tavoittaa juuri nuorempi sukupolvi, joka ei yleensä tule esimerkiksi asukastilaisuuksiin.

Lue seuraavaksi