Musiikin suoratoistopalveluiden suosio kasvaa

Fyysisistä äänitteistä CD-levyjen myynti laski edelleen viime vuonna. Suomalaiset käyttävät melko vähän rahaa digitaaliseen musiikkiin, jos verrataan esimerkiksi ruotsalaisiin ja norjalaisiin.

kulttuuri
Spotify musiikkipalvelu verkossa
Miki Wallenius / Yle

Yhä useampi suomalainen kuluttaa musiikkia streaming eli suoratoistopalveluiden kuten Spotifyn kautta. Musiikkituottajat IFPI Finland ry:n tietojen mukaan palveluiden käyttö lisääntyi viime vuonna 41 prosenttia.

Musiikkilatausten myynti sen sijaan pieneni toista vuotta perättäin. Digimyynnin osuus musiikin kokonaismarkkinoista on tällä hetkellä 36 prosenttia.

Fyysisille äänitteille riittää edelleen kysyntää Suomessa, vaikka CD-levyjen myynti laski n. 13 prosenttia. Digitaalisen myynnin kasvu lähes korvaa fyysisen äänitemyynnin laskun.

Vinyylilevytrendi näkyy myös Suomessa. Vinyylilevyjen myynti kasvoi 52 prosenttia vuoteen 2012 verrattuna. Vinyylien myynti on kuitenkin edelleen suhteellisen vähäistä.

Kotimaisen musiikin menekille ei näy loppua. Tallennemyynnistä kotimaisten äänitteiden osuus oli 70 prosenttia. Tallennemyynnin kotimaisuusaste on poikkeuksellisen suuri.

Suomalaiset eivät ole täysin löytäneet digimusiikkia

Suomessa digitaalisen musiikin markkinoilla on vielä kasvun varaa. Consumer Compassin viime keväänä toteutetun kyselyn mukaan suomalaisista peräti 71 prosenttia ei ollut kokeillut maksullisia suoratoistopalveluita.

Suomalaisten digitaaliseen musiikkiin käyttämä rahasumma on huomattavasti pienempi kuin esimerkiksi Ruotsissa ja Norjassa.

Suomalaiset kuluttavat digimusiikkiin vuodessa noin 2,75 euroa per henkilö. Ruotsissa summa on 8,85 euroa ja Norjassa 10,9 euroa.