Köksänluokassa kohtaavat huippukokit ja perunankuorijat

Yleisestä mielikuvasta huolimatta kotitalous on nykyään paljon enemmän kuin ruoanvalmistusta, ravitsemusoppia, vaatehuoltoa ja siivoamista. Opetus on monipuolistunut, mutta nyt joudutaan keskittymään entistä enemmän perusasioihin. Myös oppilaiden väliset tasoerot ovat aikaisempaa jyrkemmät.

Kotimaa
Kuva kotitalouden opetuksesta.
Kalle Niskala / Yle

Kotitalouden opetuksessa pyritään ottamaan huomioon yhteiskunnan ja perheiden arjen muutokset sekä valtakunnalliset ravitsemussuositukset. Opetus onkin vuosien mittaan selvästi muuttunut.

– Ennen ruoanvalmistusta opetettiin syvällisemmin. Nykyään keskitytään enemmän perusasioihin ja käsitteiden avaamiseen. Lähdetään liikkeelle ihan siitä, mitä kiehauttaminen tarkoittaa, sanoo 80-luvulta saakka kotitaloutta Kokkolassa opettanut Kristina Kuosmanen.

Kotitalousopettajien liiton puheenjohtaja Anneli Rantamäki ja Kristina Kuosmanen ovat yhtä mieltä siitä, että oppilaiden väliset tasoerot ovat vuosien mittaan kasvaneet.

Joidenkin kanssa täytyy lähteä liikkeelle ihan perunoiden kuorimisesta ja tiskikoneen täyttämisestä.

Anneli Rantamäki, Kotitalousopettajien liitto

– Osalla on ihan huipputason taidot, kun taas joidenkin kanssa täytyy lähteä liikkeelle ihan perunoiden kuorimisesta ja tiskikoneen täyttämisestä, Rantamäki kertoo.

Nykyisen opetussuunnitelman mukaan kotitaloutta opetetaan kaikille yhteisenä oppiaineena seitsemännellä luokalla, jolloin opetusta on yleensä kolme tuntia viikossa. Yleensä 8.- ja 9-luokkalaiset opiskelevat kotitaloutta valinnaisaineena. Se on liikunnan ohella vuodesta toiseen suosituin valinnaisaine.

Enemmän kuin kokkausta

Kokkolan Kiviniityn koulussa noin kolmekymmentä vuotta kotitaloutta opettanut Kristina Kuosmanen kertoo, että opetus on vuosien kuluessa monipuolistunut. Aikaisemmin tunneilla keskityttiin pitkälti ruoanvalmistukseen.

2000-luvun kuluessa ruoasta on tullut paremminkin työväline, jonka avulla tutustutaan niin ympäristöasioihin, kuluttamiseen kuin kansainvälisyyteen. Teoreettisemmat aihepiirit ujutetaan ruoanlaittotilanteisiin sekä suunnitteluvaiheisiin.

– Esimerkiksi kuluttajakasvatus on tärkeää jo siksikin, että kaupassa on nykyään niin valtavan suuret valikoimat. Käymme tunneilla läpi esimerkiksi, mihin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota ruokaostoksilla.

Käymme tunneilla läpi esimerkiksi, mihin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota ruokaostoksilla.

Kristina Kuosmanen, kotitalouden opettaja

– Kansainvälisyyskasvatusta nuoret saavat esimerkiksi yhdellä valinnaisaineen kurssilla, jossa tutustumme kansainväliseen ruokakulttuuriin eri uskontojen kautta.

Opetuksen tavoitteissa keskeisellä sijalla ovat myös elämänhallinta ja arjesta selviytyminen. Kuosmanen kertoo, että vuorovaikutustaitoihin kiinnitetään erityistä huomiota. Elämää varten hiotaan muun muassa itsenäistä ajattelua ja omatoimisuutta. Ryhmätöissä puolestaan kehittyvät neuvottelutaidot.

Vaikka opetuksen painopisteet ja nuorten taitotaso ovat vuosien varrella muuttuneet, ainakin yksi asia on pysynyt samana. Suosikkitunnilla leivotaan tai tehdään jälkiruokia.

– Oma suosikkini on suklaakiisseli vaniljakastikkeella. Olen tehnyt sitä monta kertaa jo kotonakin, kertoo Kiviniityn koulun 8.-luokkalainen Jenni Tuominen.