1. yle.fi
  2. Uutiset

Tyytymätöntä asiakasta ei odota enää suuri puhelinlasku

Kuluttajasuojalain muutoksen ansiosta yritykset eivät enää voi periä korkeaa hintaa puheluista, jotka koskevat esimerkiksi tuotevirhettä tai sopimuksen muuttamista. Käytännössä puhelujen minuuttitaksat tulevat olemaan enintään viidenneksen kalliimpia kuin kännykkäpuhelut keskimäärin.

Kotimaan uutiset
Puhelinmyyjä työssään.
Toni Pitkänen / Yle

Lakimuutos estää yrityksiä velottamasta ylihintaa sopimuksen purkua koskevista puheluista. Asiakas saattaa tätä nykyä joutua maksamaan esimerkiksi kaupan tai sopimuksen purkamista tai muuttamista koskevasta puhelusta jopa euron minuutilta. Kuluttajasuojalaki kuitenkin muuttuu kesäkuussa niin, että ostosta tai sopimusta koskevista puheluista ei saa tulla kuluttajille perushintaa suurempia kuluja.

Käytännössä puhelujen minuuttihinta tulee olemaan enintään 20 prosenttia suurempi kuin tavanomaisessa kännykkäpuheluissa. Perushinnan määrittää jatkossa vuosittain viestintävirasto eli Ficora. Lakimuutos merkitsee sitä, että yritykset ja operaattorit joutuvat miettimään reklamaatioihin liittyviä palveluitaan uusiksi.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan muutos parantaa kuluttajan asemaa, sillä nykyisin palvelun tai tavaran ostajan on käytännössä mahdotonta vaikuttaa yhteydenotosta koituviin kuluihin. Korkeat kulut voivat myös nostaa yhteydenottokynnystä eli kuluttaja ei välttämättä viitsi valittaa tuotteesta tai palvelusta ison puhelinlaskun pelossa.

Lue seuraavaksi