"Jotta nykyihminen herää vaikkapa viideksi sekunniksi"

Seinäjoen seurakunnassa mietittiin pitkään, pitäisikö Yhteisvastuukeräyksen kampanjamateriaali saattohoidosta vaihtaa. Lopulta päädyttiin kuitenkin käyttämään pysäyttäviä kuvia kuolevista ja heidän omaisistaan.

Kotimaa
Yhteisvastuu 2014 -keräyksen huomiota herättäneet julisteet.
Yhteisvastuu 2014 -keräyksen huomiota herättäneet julisteet.Yhteisvastuu 2014

Kirkon perinteinen Yhteisvastuukeräys alkoi helmikuun alussa. Tänä vuonna keräyksen tuotolla kehitetään suomalaista saattohoitoa ja turvataan ihmisoikeuksia Guatemalassa.

Saattohoitoon liittyvä kampanjamateriaali on herättänyt vilkasta keskustelua ja osa seurakunnista on kieltäytynyt käyttämästä sitä. Lahjoita hyvä kuolema -sloganin kera pysäyttävissä kuvissa on kuolevia ihmisiä omaisineen. Seinäjoen seurakunnassakin kampanjamateriaalista käytiin vilkas keskustelu, jossa päädyttiin sen käyttämiseen.

– Muistan kyllä marraskuisen kokouksen tilanteen, aika perusteelllista keskustelua käytiin tulevasta keräyksestä ja kyllä se kampanjamateriaali nousi keskeisesti esiin. Pyöriteltiin asiaa monelta kantilta ja päädyimme pitäytymään valtakunnallisessa kampanjamateriaalissa, diakoniajohtaja Otto Savolainen summaa tilannetta.

Slogan mietityttää

Savolainen ymmärtää, että kuvat saattavat järkyttää, mutta muistuttaa myös, että kuolemasta pitää voida puhua. Itse hän olisi pohtinut vielä kampanjan slogania "Lahjoita hyvä kuolema" uudelleen.

– Itse ajattelen, että tässä on ensisijaisesti kysymys siitä että jokaisen kohdalla elämän viimeiset vaiheet voisi olla mahdollisimman hyviä ja mahdollisimman arvokkaita. Jos tällaista slogania hateaan niin parempi olisi ollut lahjoita hyvä loppuelämä, Savolainen miettii.

Erityisesti on puhuttanut juliste, jossa kuoleva lapsi on äitinsä sylissä. Kampanjan kuvat on ammennettu kristillisestä kuvastosta, eli Michelangelon Pietà-veistoksesta, jossa Neitsyt Maria pitelee sylissään kuollutta Jeesusta.

– Itselläni, kun on katsonut tätä yksittäistä kuvaa jossa pieni poika on äitinsä sylissä, on palautunut mieleen muutamia saattohoitotilanteita joissa yksi perheenjäsen on vakavasti sairastunut ja olen saanut seurakunnan työntekijänä kulkea tämän loppumatkan yhteisesti, Savolainen kertoo.

Kilpailua ihmisten huomiosta

Hän pitääkin saattohoitoa erittäin hyvänä kohteena. Aiemmin kuolema on ollut usean sukupolven yhteistalouksissa luonnollinen asia siinä missä syntymäkin, nykyihmisille se voi jäädä vieraammaksi.

– Vielä jos palaa materiaaleihin, niin nykaika on haasteellista. Voi puhua kilpailusta siitä, mihin ihmiset kiinnittää huominsa, ja ehkä siinä mielessä tajunnanräjäyttävälle kampanjalle on perusteita, jotta nykyihminen herää vaikkapa viideksi sekunniksikin katsomaan tätä kuvaa niin sen pitää olla sellainen että se herättää, Savolainen pohtii.

Seinäjoen seurakunta on ollut perinteisesti Yhteisvastuukeräyksessa kerääjien kärkijoukkoa. Julkisuutta herättäviä kampanjoita on ollut ennenkin, ja Savolainen uskoo, että julkisuus vaikuttaa lopulta positiivisesti keräystulokseen.

Vaasassa yhteisvastuukeräys on lähtenyt hyvin liikkeelle. Vapaaehtoisia kerääjia on saatu hyvin ja keräyksen kotimainen kohde on koettu tärkeäksi ja siihen suhtaudutaan erittäin myönteisesti, kertoo Vaasan suomalaisen seurakunnan kirkkoherra Krister Koskela.

Ihmisen hoitaminen ihmisarvoa kunnioittaen loppuun asti on koettu tärkeäksi niin seurakuntalaisten kuin muunkin väestön keskuudessa, Koskela kertoo.