Vuoden terveydenhoitajan terveysvinkit: D-vitamiinia ja riittävästi unta

Vuoden 2014 terveydenhoitajaksi valittu Annikki Törmänen Limingasta on huolissaan lasten rapautuneesta hammasterveydestä. Vuoden terveydenhoitaja jakaa parhaat terveysvinkkinsä.

terveys
Nainen venyttelee.
Juha-Pekka Inkinen / Yle

Vuoden 2014 terveydenhoitajaksi valittu Annikki Törmänen pohtii terveyteen liittyviä asioita työssään päivittäin. Tähän aikaan vuodesta hän muistuttaa suojautumaan tuulelta ja viimalta. Monen iho kuivuu erityisesti talvella, joten perusvoide on tarpeen. Rasvaamisessa säännöllisyys on olennaista, sillä iho tottuu rasvaamiseen.

– Talvella kasvovoide on levitettävä ainakin puoli tuntia ennen ulkoilua eikä voiteessa saa olla vettä, Törmänen muistuttaa.

Varsinkin nyt influenssa-aikana Törmänen kehottaa käsienpesuun sekä kuivaamaan kädet huolellisesti pesun jälkeen.

– Nenäliina kannattaa pitää aina mukana.

Lasten hammasterveys heikentynyt

Törmäsen mielestä lasten hammasterveydessä on menty jo pitkään alamäkeä. Hampaidenpesu unohtuu liian monilta lapsilta eivätkä vanhemmat ehdi tai välitä patistaa siihen.

– Kuulen työssäni, että lapsen hampaat saatetaan harjata vain kerran viikossa. Se ei todellakaan riitä, vaan hampaat on harjattava kaksi kertaa päivässä, lasten ja aikuisten, Törmänen sanoo.

Lasten lisäksi aikuisten on tärkeää popsia D-vitamiinia talvisaikaan. Auringonpaisteesta tulevaa vitamiinia ei saa perusruokavaliosta.

Kesäkuntoon pyrkivien tulee muistaa nukkua riittävästi. Monien tutkimuksien mukaan uni on tärkeämpää kuin ravinto.

Taukoja istumatyöhön

Venyttely parantaa verenkiertoa ja erityisesti istumatyötä tekevien on tärkeää ottaa päivittäinen lihashuolto tavaksi.

Istumatyötä tekevän tulee nousta tuolilta vähintään 45 minuutin välein. Vaikkapa olkapäiden pyörittely saa verenkierron hyvin liikkeelle.

– Asianmukainen pukeutuminen ehkäisee myös verenkierto-ongelmia. Älä astu varpaitasi linttaan liian pienissä kengissä, Törmänen varoittaa.

Taneli Kärki
Yle Oulu