Koe uusi yle.fi

Supercellin toimitusjohtaja paljastaa menestyksen salaisuuden: "Alussa ei keskitytä rahan tekemiseen" – video

Taloudellinen tulos ei ole meidän päämotivaattorimme, joka toimintaa ohjaa. Sen sijaan me halusimme luoda ihan toisenlaisen yrityksen ja uudenlaisen tavan tehdä pelejä, oikeastaan vain koota parhaat ihmiset saman katon alle tekemään pelejä, Ilkka Paananen kertoo Yle Uutisten haastattelussa.

talous
Ilkka Paananen.
Supercellin toimitusjohtaja Ilkka Paananen kertoo Yle Uutisten haastattelussa, mistä yhtiön menestys johtuu.

Peliyhtiö Supercellin toimitusjohtaja Ilkka Paananen kertoo olevansa "hirveän ylpeä" yhtiön tekemästä tuloksesta, vaikkei Supercelliä koskaan rahan takia perustettukaan.

– Taloudellinen tulos ei ole meidän päämotivaattorimme, joka toimintaa ohjaa. Sen sijaan me halusimme luoda ihan toisenlaisen yrityksen ja uudenlaisen tavan tehdä pelejä, oikeastaan vain koota parhaat ihmiset saman katon alle tekemään pelejä, Paananen kertoo Yle Uutisten haastattelussa.

Viime vuoden lopussa Supercellistä myytiin 51 prosenttia japanilaisomistukseen. Paananen kertoo, että kaupan jälkeen elo on sujunut loistavasti.

– Kaikki ne periaatteet, joista me alussa sovimme – joista tärkeimpänä se, että yhtiö pysyy täysin itsenäisenä ja suomalaisena – ovat pysyneet hienosti. Täällä ollaan jatkettu toimintaa ihan kuten ennenkin, oikeastaan mikään ei ole muuttunut.

Japanilaisyhteistyön yhtenä syynä on tukevamman jalansijan saaminen Aasian markkinoilla.

– Aasiassa on mennyt hyvin. Japanissa olemme olleet jatkuvasti kymmenen myydyimmän pelin joukossa molemmilla peleillä eli HayDaylla ja Clash of Clansilla. Taidamme olla ainoa länsimainen firma, joka on päässyt tällaiseen asemaan. Myös Kiina on ollut lupaava ja Korea ollaan aloittamassa.

Supercell on noussut muutamassa vuodessa tyhjästä menestykseen. Miten Paananen kumppaneineen on tempun tehnyt?

– Ydinidea on se, että alussa ei keskitytä rahan tekemiseen, vaan keskitytään tekemään pelejä, joita ihmisten olisi hauska pelata - ei vain viikkoja tai kuukausia, vaan meidän unelma on se, että meidän pelejä pelattaisiin vuosia.

– Toisaalta meidän pelimme ovat sellaisia, että käyttäjät tulevat niihin takaisin keskimäärin yhdeksän kertaa päivässä. Meidän käyttäjämme viettävät aika paljon aikaa meidän peliemme kanssa ja kun käyttäjiä on paljon, totta kai se jossain vaiheessa kääntyy tulovirraksi yritystä kohtaan, Paanen kuvailee.

Supercellin pelejä on joissain arvioissa pidetty jopa liian koukuttavina ja jotkut pelaajat ovat upottaneet Supercellin peleihin suuriakin rahasummia. Ilkka Paananen toteaa Yle Uutisten haastattelussa, ettei minkään asian tekeminen liikaa ole hyväksi – ei pelaamisenkaan.

Aiemmin tänä vuonna Supercell kiinnitti huomiota mainostamalla Super Bowlin yhteydessä. Nämä mainospaikat ovat himoittuja, mutta myös kalliita.

– Hyvä kassatilanteemme antaa meille mahdollisuuden suunnitella asioita pitkällä tähtäimellä, emme ole kvartaalikapitalismin paineen alla. Voimme aina miettiä, mikä on parasta meidän työntekijöillemme ja pelaajillemme. Meidän ei tarvitse miettiä vuosineljänneksen pätkissä, vaan voimme miettiä viiden tai kymmenen vuoden pätkissä ja se on kaikkein tärkein asia, mitä taloudellinen turvallisuus tuo meille.

– Toisaalta kiitos hyvän kassatilanteen, pystymme tekemään asioita, joita monet eivät ole aiemmin tehneet, kuten esimerkiksi mainostamaan Super Bowlissa.