Keväällä selviää, kuljetaanko Tampereella renkailla vai kiskoilla

Tampereen valtuuston tämän kevään kaksi tärkeintä päätökseen tulevaa investointia ovat raitiotie ja seudullinen keskusjäteveden puhdistamo. Joukkoliikenteen osalta ratkaisu tehdään bussien ja raitiotien välillä.

Kotimaa
Havainnekuva, jossa kaksi raitiovaunua Hämeenkadulla.
Sito / Tampereen kaupunki

Yle Tampereen rakennushankekeskustelussa suurimmaksi puheenaiheesksi nousi viiden suurimman valtuustoryhmän varapuheenjohtajien osalta katuraitiotie. Valtakoalition edustajat olivat yksimielisesti yli 200 miljoonan investoinnin kannalla, kunhan valtio tulee mukaan hankkeeseen. Perussuomalaisten edustaja penäsi nykyisen rautatieverkon hyödyntämistä.

Investoinnit ovat pieni osa koko budjetista

Lähivuosien investoinnit Tampereen osalta ovat mittavat. Kokoomuksen valtuustoryhmän varapuheenjohtaja Ilkka Sasi korostaa kuitenkin, että investoinnit ovat vain pieni osa Tampereen budjetista ja valtaosa siitä kuluu käyttömenoihin. Vihreiden Anna-Kaisa Heinämäki on Sasin kanssa samoilla linjoilla.

– On tärkeää muistaa, että investoinnit on aina eri asia kuin käyttömenot. Arjessakin ihminen investoi esimerkiksi ostamalla asunnon ja ottamalla siihen lainaa. Velkaa maksetaan sitten pikku hiljaa pois ja asunnon arvo muodostuu hänelle pääomaksi. Sama logiikka pätee kaupungin investointeihin, Heinämäki korostaa.

Sasi korostaa lisäksi, että Tampereella velkaa on alle 1700 euro per asukas. Turussa ja Helsingissä velkaa on lähes tuplasti enemmän.

Investoinnit auttavat työttömyyslukuihin

Sosialidemokraattien varapuheenjohtaja Atanas Aleksovski kannattaa raitiotiehanketta, mutta penää valtion rahoituksen varmistumista.

–Jos valtio ei tule mukaan raitiotiehankkeeseen, joudumme varmasti harkitsemaan uudelleen aikatauluja, pohtii Aleksovski.

Jos valtio ei tule mukaan raitiotiehankkeeseen, joudumme varmasti harkitsemaan uudelleen aikatauluja.

Atanas Aleksovski

Vasemmistoliiton Sirkkaliisa Virtanen kokee julkisen sektorin investoinnit myös vastuullisena työllistämisenä.

–Nyt eletään taloudellista lamaa ja meidän työttömyysluvut ovat aivan maan huippua. Viisautta on, että jos yksityinen ei investoi, silloin julkisen puolen tulee investoida. Sitä kautta me vaikutamme myös työllisyyteen, sanoo Virtanen.

Kokoomuksen Ilkka Sasin mielestä kevään aikana tehdään ratkaisu bussien ja raitiotien välillä. Yksi raitiotie linja ei tule hänen mielestään riittämään.

– Kevään ratkaisuratikan suhteen on investointi tulevaisuuteen. Pitemmällä tähtäimellä raitiotieinvestointien kustannukset nousevat miljardiin, koska ei ole järkeä tehdä vain yhtä linjaa vaan linjoja on tehtävä eri suuntiin, Sasi kiteyttää.

Kevään ratkaisu ratikan suhteen on investointi tulevaisuuteen.

Ilkka Sasi

Raitiotien ohella on kehitettävä lähijunaliikennettä

Perusuomlalaisten ryhmän varapuheenjohtaja Aarne Raevaara pitää raitiotieinvestointia kaupungin taloudellliseen tilanteeseen nähden liian suurena.

– Nyt on jo olemassa toimiva kiskopohjainen liikenne eli lähijuna, johon infran rakentaminen ei maksa mitään, kun se on jo olemassa, Raevaara tähdentää.

Vasemmistoliiton ryhmän varapuheenjohtaja Sirkkaliisa Virtanen puolestaan korostaa, että lähijunaliikenne esimerkiksi Nokialle ja Lempäälään on jo käynnissä, mutta nykyisin junia ei mene Hervantaan tai Tesomalle. Kaupungin sisäistä liikennettä ajatellen tarvitaan kiskoja, mutta neuvotteluista VR:n kanssa ei tule luopua.

Heinämäen mielestä raideliikennettä tulee kehittää rinnakkain.

– Tärkeintä on kuitenkin juuri nyt raitiotiehankkeen käynnistäminen ja myöhemmin siihen voidaan liittää lähijunaliikenne, Anna-Kaisa Heinämäki sanoo.