1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Pilaantunutta ruokaa ei juurikaan viitsitä palauttaa kauppaan

Kainuulaiskauppiaat kertovat saavansa vain vähän elintarvikepalautuksia pilaantumisen vuoksi. Katugallup puolestaan paljastaa, että pilaantunut ruoka päätyy suoraan biojäteastiaan, eikä korvauksia välttämättä osata hakea.

Kotimaan uutiset
Ruokaostoksia kaupan kassalla.
Yle

Jos ostaa kaupasta pilaantuneen elintarvikkeen, on se palautettava kauppiaalle. Mikäli on osoitettavissa, että elintarvike on ollut pilalla jo kaupasta ostettaessa, korvaa kauppa elintarvikkeen vastaavalla tuotteella tai palauttaa ostosumman. Näin ohjeistetaan Kuluttajaliiton (siirryt toiseen palveluun) nettisivulla.

Kajaanissa, Kuhmossa ja Puolangalla ruokaa palautetaan kauppoihin vähän.

– Ei edes viikoittain. Mutta sitten voi tulla jonkun valmistajan ilmoitus tuotteen markkinoilta pois vetämisestä, koska syystä tai toisesta on käynyt niin, että kauppoihin on päässyt kokonainen erä epäkelpoa tavaraa, kertoo Kajaanin Prisman johtaja Pasi Piirainen.

Ruoka-aineet pysyvät myös K-supermarket Kuhmossa kauppias Jari Hulkon mielestä vaatimusten edellyttämällä tasolla. Palautuksia ei juurikaan tule.

– Aika vähän on pilaantuneita tuotteita. Joskus ilmatiiviit paketit falskaavat, ja ammattikielellä puhutaan "tussupusseista". Eli vaikka salaattipussiin pääsee ilmaa ja se tussahtaa.

– Jos ajatellaan esimerkiksi 350 kahvipaketti lavaa, niin kaikkia pakkauksia ei pystytä käymään läpi täällä kaupassa, Hulkko sanoo.

Ruokakoreja kaupan lattialla.
Yle

K-market Paprikan kauppias Raimo Holappa Puolangalla pitää elintarvikkeiden tilausmäärät tarkalleen kohdillaan, jotta kaupassa säästytään hävikiltä ja pilaantumiselta.

– Palautuksia tulee vähän. Jos niitä tulee, ne koskevat tuoretuotteita, hedelmiä ja vihanneksia. Joskus myös lihajalosteita.

Ruoka-aineiden laatua Kajaanin Prisman johtaja Pasi Piirainen kuvailee hyväksi. Kylmäketjun säilyminen on välttämättömyys.

–Jos se katkeaa tuoretuotteiden kohdalla, niin ruoka pilaantuu. Olipa kyse tuottajasta, kuljetuksesta tai kuluttajasta, joka vie ostamansa ruoan kotiin.

"Koiralle ostin maksaa, mutta ei se kelvannut sillekään"

Kuluttajat ovat puolestaan huomanneet, etteivät myytävät ruokatuotteet aina pysy tuoreena.

– Vaikka kuinka olisi viimeiseen myyntipäivään aikaa, sanoo muutama kajaanilainen kuluttaja katugallupissa.

Osa vastaajista syyttää myös itseään ruoan pilaantumisesta.

– Kyllä ne siellä jääkaapissa vanhenevat.

Maitopurkkeja ja kaupan hyllystä poistettuja elintarvikkeita.
Arkistokuva.Matti Myller / Yle

Useimmat eivät viitsi palauttaa pilaantunutta tuotetta, koska se koetaan hankalaksi.

– Jogurtteja, kananmunia, kaikenlaista laidasta laitaan, luettelee nuori mies ja kertoo, ettei tiedä oikeuksistaan reklamaatioon. Valitukset hän kokee hankalaksi, ja tilanteen kohdatessan heittää pilaantuneen ruoan suoraan roskiin.

Omaa tyhmyyttäkin se on, kun jää reklamoimatta.

Katugallupissa sanottua

– Kun on vaikka nahistunutta salaattia, tai muita kasviksia tai hedelmiä, niin tulee laitettua ne bioroskikseen. Omaa tyhmyyttäkin se on, kun jää reklamoimatta.

Reklamaatio voi olla myös maininta kaupassa, aina ei tarvita todisteita.

– Yhtenä kesänä riisipiirakat olivat menneet huonoiksi, koska ne oltiin pussitettu liian kuumina. Sanoin asiasta kaupassa ja kauppias antoi tilalle uudet.

– Huonoa kalaa ja lihaa on sattunut kohdalle, ja sehän se suututtaa, kun niistä ryhtyy valmistamaa ruokaa. Saahan niistä korvauksen, mutta kyllä seulan pitäisi taata priimaa tavaraa, kuvailee kajaanilainen pariskunta.

Biojätettä astiassa.
Yle

Eräs katugallupiin vastannut rouva kertoi kokemuksensa 1970-luvulta.

– Siihen aikaan ruoan laatu oli paljon huonompaa kuin nyt. Ostin kerran koiralle maksaa, eikä kelvannut silllekään. Minä jo katsoin sitä kaupassa, mutta kauppias väitti, että kyllä se on hyvää maksaa. Tosin tämä kauppias lopettikin toimintansa, kun möi useasti vanhaa ja pilaantunutta ruokaa.

Lue seuraavaksi