Venäläiset huijaavat työnantajaa – suomalaiset piirturia

Tulli on takavarikoinut kymmeniä laitteita, joiden avulla venäläiskuljettajat ovat väärentäneet ajopiirtureihin ajomerkintöjä, vaikka autot ovat olleet tauolla. Suomalaisautoista puolestaan löytyy laitteita, joiden avulla piirturi ei rekisteröi ajoa. Piirtureilla pystytään huijaamaan esimerkiksi tieliikenteen aikalainsäädäntöä.

Kotimaa
Digitaalinen ajopiirturi kuorma-auton ohjaamossa.
Kuorma-autojen digitaalisen ajopiirturin tehtävänä on pitää huolta kuljettajan riittävistä lepotauoista.Yle

Itärajan ylittävässä raskaassa liikenteessä paljastuu entistä useammin ajo- ja lepoaikojen väärentämisen mahdollistavia häirintälaitteita. Rajalla tavattavat häirintälaitteet ovat enimmäkseen aina venäläisissä autoissa.

Ne ovat vaarallisia, kun esimerkiksi 42-tonninen yhdistelmä laitetaan tien päälle ja siinä ei ole ABS-jarruja.

Pekka Aho

Laitteella saadaan kuorma-auton ajopiirturi piirtämään käytännössä mitä tahansa riippumatta siitä miten auto on liikkumassa. Laitteella saadaan piirrettyä eri nopeuksia, vaikka auto olisi paikallaan ja piirrettyä taukoa, vaikka auto liikkuisi.

Ajopiirturin ohituslaitteita
Ajopiirturin ohituslaite Nuijamaan tullissa vuonna 2009.Tulli

– Käytännössä nämä piirturihuijauslaitteet löytyvät pelkästään venäläisistä rekoista. Venäläiset kuljettajat huijaavat laitteella enemmän kilometrikorvauksia tai muuta vastaavaa hyötyä, eli kuljettaja pystyy olemaan levossa, mutta piirturi saadaan näyttämään siltä, että se piirtäisi ajoa, kertoo tullitarkastaja Pekka Aho Vaalimaan tullista.

Jos kuljettaja on taas ylittänyt ajo- ja lepoaikasäännöksiä, häntä ei voi rankaista piirturin näyttäessä pelkkää lepoa.

– Laitteen kytkeminen on ilmeisesti todella helppoa. Siihen riittää vain tupakansytytin, josta saa virran ja johdon toinen pää menee piirturilaitteeseen, kertoo Aho.

Ahon mukaan häirintälaitteita tulee vastaan muutamia kappaleita kuukaudessa.

Magneetit yleistymässä

Elektroniset piirturit alkavat yleistyä uudemmissa autoissa. Digipiirtureita pystytään huijaamaan magneetilla, joka aiheuttaa myös auton halvaantumisen.

Magneetin maahantuonti ei ole kiellettyä, saahan jääkaappimagneettejakin tuoda. Mutta silloin kun magneetti on paikoillaan, siitä tulee rikos.

Pekka Aho

– Magneetti asennetaan kuorma-auton vaihdelaatikon päässä olevaan anturiin, jolloin ajoneuvovon digipiirturi alkaa piirtämään automaattisesti lepoa. Tässä on sekin haittapuoli, että ajoneuvo menettää tässä tapauksessa tärkeimmät turvajärjestelmänsä eli ABS-jarrut, ajonvakautusjärjestelmät, ynnä muut, kertoo Aho.

Magneettien käyttö on yleistynyt sitä mukaa kuin digipiirtureiden käyttö. Ahon mukaan magneetteihin törmää sisämaassa jo todella usein. Rajalla niitä on vielä harvakseltaan, koska venäläisillä ei ole vielä niin paljon digipiirturilaitteita.

– Tien päällä liikkuu näitä niin sanottuja magneettipommeja. Ne ovat vaarallisia, kun esimerkiksi 42-tonninen yhdistelmä laitetaan tien päälle ja siinä ei ole ABS-jarruja. Talvikeleillä voi tulla isojakin vaaratilanteita, kertoo Aho.

Magneettia käyttävät Ahon mukaan niin suomalaiset kuin venäläisetkin.

– Magneetin maahantuonti ei ole kiellettyä, saahan jääkaappimagneettejakin tuoda. Mutta silloin kun magneetti on paikoillaan, siitä tulee rikos, sanoo Aho.