Hyppivällä pingviinillä maailmanmestariksi

Kajaanilainen pelinkehitysjoukkue on sijoittunut ensimmäiseksi kansainvälisessä pelinkehityksen MM-kilpailussa. Hopping Penguin -peli julkaistaan ensi kuussa Windows-puhelimille.

Kotimaa
Kuva Hopping penguin -pelistä.
KAMK

Kajaanin ammattikorkeakoulun tietojenkäsittelyn opiskelijoista koostuva pelinkehitystiimi on voittanut Viope Game Development World Championship 2013 -kilpailun opiskelijoiden sarjan kehittämällään pelillä "Hopping Penguin". Tiimiin kuuluvat opinnoissaan loppusuoralla olevat Aapo Lehikoinen, Joonas Alhonen, Olli Lahtinen ja Veli Riikonen.

– Peli-idea syntyi Global Game Jam -tapahtumassa. Kun myöhemmin saimme kuulla Viopen kilpailusta, päätimme osallistua, Lehikoinen ja Lahtinen kertovat.

Viopen pelinkehityskilpailuun osallistui 79 maasta 749 tiimiä, jotka tuottivat kilpailuun 69 peliä. Kilpailussa on kaksi sarjaa, opiskelijat tai ammattilaiset, ja kilpailua tuomaroivat ammattilaiset. Ammattilaisten voitto meni Brasiliaan.

Kajaanilainen pelinkehitystiimi on mukana myös Aalto yliopiston AppCampus -ohjelmassa, joka julkaisee Hopping Penguin -peli Windows-puhelimille maaliskuussa.

Ruokapeli toi menestystä kotimaassa

Kajaanin ammattikorkeakoulun opiskelijat ovat saavuttaneet kilpailumenestystä myös kotimaassa. Viikko sitten julkistettiin Atrian pelisuunnittelukilpailun tulokset, jossa voiton vei Kajaanin ammattikorkeakoulun pelialan opiskelijoiden Veli-Matti Korhosen ja Miikka Ketosen suunnittelmea Ruokaryntäys -peli.

Tasohyppelypelissä kannustetaan lapsia oivaltamaan terveellisen ruoan ja hyvinvoinnin yhteys toisiinsa palkitsemalla pelaaja oikeilla valinnoilla.

Atria hakee konseptille parhaillaan toteuttajaa, ja valmis peli julkaistaan syksyllä 2014.