Sasi: Tampereen ratikka-aikataulu liian optimistinen

Tampereelle suunnitellun kaupunkiraitiotien rakentaminen saattaa siirtyä useiden vuosien päähän. Valtion tukirahat ohjautuvat muun muassa pääkaupunkiseudun joukkoliikennehankkeisiin ja Tampereen Rantaväylän tunneliin.

Kotimaa
Havainnekuva, jossa kaksi raitiovaunua Hämeenkadulla.
Sito / Tampereen kaupunki

Tampereella pitkälle valmistellun raitiotien valtion tuki ja sitä myötä myös rakentaminen uhkaa siirtyä ainakin ensi vuosikymmenelle. Liikennehankkeiden rahoitusta puidaan hallituksessa maaliskuussa.

Valtiovarainvaliokunnan puheenjohtajan Kimmo Sasin mukaan asioita pitää katsoa valtakunnallisesti ja valiokunnassa arvotuksia tehdään tietyssä järjestyksessä.

– Jos meillä esimerkiksi on länsimetron kaltainen hanke, joka on viety tiettyyn pisteeseen, mutta jota on tarkoitus jatkaa, niin eihän sitä kannata lähtökohtaisesti jättää kesken.

Tampereella raitiotien yleissuunnitelma on tarkoitus hyväksyä tämän kevään aikana. Muun muassa kaupunkistrategiaan sekä kaupunkiseudun ja valtion väliseen aiesopimukseen sisältyvän raitiotien rakentaminen halutaan aloittaa lähivuosina.

Kansanedustaja Sasin mukaan tamperelaisten aikataulu on epärealistinen.

– Tampereen ratikan rakentaminen ei ole mukana liikennepoliittisessa selonteossa. Raitiotieverkon suunnittelu sisältyy siihen kyllä, mutta hankkeena se ei ole vielä lähivuosina lainkaan olemassa, Sasi sanoo.

Jos meillä esimerkiksi on länsimetron kaltainen hanke, joka on viety tiettyyn pisteeseen, mutta jota on tarkoitus jatkaa, niin eihän sitä kannata lähtökohtaisesti jättää kesken.

Kimmo Sasi

– Eli se tarkoittaisi sitä, että jos seuraavan eduskunnan aikana siihen saataisiin rahaa, silloin jouduttaisiin ohittamaan muita hankkeita, jotka ovat jo valmiina siellä putkessa.

Kimmo Sasi uskoo kyllä, että raitiotie rakennetaan Tampereelle myöhemmin.

– Joka tapauksessa raitiotielle on myönnetty suunnittelurahaa, sen eduskunta on hyväksynyt. Ja suunnittelurahan myöntäminen tarkoittaa sitä, että joskus se valmistuu. Mutta tamperelaisten aikataulu on liian optimistinen.

Lobataan voimalla

Valtion raideliikennerahoja ollaan pitkälti suuntaamassa pääkaupunkiseudun joukkoliikennehankkeisiin. Neljä pirkanmaalaista kansanedustajaa vetosi viime viikolla julkisuudessa, että valtion pitäisi tukea Tampereen raitiotiehanketta.

Anna Kontula, Arto Satonen, Hanna Tainio ja Oras Tynkkynen haluavat, että hallituksen maaliskuun kehysriihessä Tampereen hanke olisi samalla viivalla muiden kaupunkien hankkeiden kanssa. Valtion pitäisi sitoutua rahoittamaan Tampereen seudun ratikkaa yhtä suurella osuudella kuin pääkaupunkisedun joukkoliikennehankkeita.

Vasemmistoliiton kansanedustaja Anna Kontula ei ole vielä valmis lyömään hanskoja naulaan.

– Parhaamme yritämme tässä vielä lobata, että Tampere ratikkansa saisi. Liikenneministerihän on meiltä ja tästä on puhuttu. Onhan se sääli, että hirvittävän suuri osa valtion avustuksista menee pääkaupunkiseudulle ja erityisesti näissä suurissa liikennehankkeissa.

Myös Anna Kontula uskoo, ettei ratikkatöihin päästä kovin nopeasti.

– Voi olla, että sitä joutuu vähän odottelemaan. Se johtuu siitä, että tamperelaiset ovat priorisoineet Rantaväylän tunnelin ohitse ratikan.