Unikouluttaja tyrmää sitkeän myytin: "Unen tarve ei vähene iän myötä"

Psykiatrinen erikoissairaanhoitaja, unikouluttaja Ulla-Maija Keskinen muistuttaa, että vaikka ikääntyneet nukkuvat vähemmän, ei tuntimääräinen unen tarve vähene.

terveys
Nukkuva vanhus
Arja Lento / Yle

Unikouluttaja Ulla-Maija Keskinen kumoaa usein kuultavan väitteen siitä, että ihmisen unen tarve vähenee iän myötä. Keskisen mukaan unen tarve ei iäkkäillä vähene, vaan uni kevenee.

Uni koostuu jaksoista, joissa syviä REM-univaiheita seuraavat kevyemmän unen vaiheet. Ikääntyneellä kevyen unen osuus kasvaa, joka aiheuttaa sen että ihminen saattaa herkemmin herätä kevyen unen vaiheissa.

Kevyen unen vaiheet usein kasaantuvat aamuyöhön, joten joskus vain voi olla helpompi nousta varhain ylös.

Ulla-Maija Keskinen

– Kevyen unen vaiheet usein kasaantuvat aamuyöhön, joten joskus vain voi olla helpompi nousta varhain ylös. Siitä on syntynyt käsitys, että iäkkäät ihmiset eivät tarvitse niin paljon unta.

Keskisen mukaan ilmiö on täysin normaali ihmisen ikääntyessä, eikä siitä kannata olla huolissaan. Unihäiriöstä puhutaan vasta siinä vaiheessa, kun vähäinen uni heikentää ihmisen kykyä selvitä arjesta.

– Jos on tunne, että ei oikein jaksa ja on jatkuvasti väsynyt, niin kyse voi olla uniongelmasta, Ulla-Maija Keskinen sanoo.

Yö otollisinta aikaa unelle

Etenkin vuorotyötä tekeville tulee tutuksi valtaväestöstä poikkeavat nukkumisajat. Unikouluttaja muistuttaa, että ihmisen fysiologinen alttius on parhaimmillaan yöllä. Ihmisen elimistö on täynnä lukuisia pieniä kelloja, jotka säätelevät nukkumistamme ja sitä, milloin elimistölle on otollisin tila nukahtaa.

– Kellot viestittävät meille, onko yö vai päivä. Ja elimistö toimii eri tavoilla yöllä ja päivällä. Esimerkiksi aamulla ruumiinlämpömme nousee ja illalla se laskee. Ihmisen on helpompi nukahtaa, kun ruumiinlämpö on alhainen, Ulla-Maija Keskinen sanoo.

Keskinen auttaa uniongelmista kärsiviä ihmisiä kognitiivis-behavioraalisin keinoin. Uniongelmista kärsivillä on usein pelkoja ja haitallisia ajatuksia nukkumisesta.

– Opetamme ihmisiä luopumaan haitallisista ajatuksista ja rentoutumaan. Unettomilla on usein vaikeuksia rentoutumisessa. Pyrimme myös parantamaan ihmisten unirytmiä, hän kertoo.