Junan kolke vaimenee Kannuksessa

Uusi rautatiesilta vähentää junaliikenteen melua Keski-Pohjanmaalla Kannuksessa. Teräsbetonirakenteinen kaukalopalkkisilta on vanhaa siltaa hiljaisempi ja helpompi ylläpitää.

Kannus
Rautatiesillan rakennustyömaa Kannuksessa
Raila Paavola / Yle

Kokkolan ja Ylivieskan välillä oleva kaksoisraide vaatii useiden vesistöjen ylityksiä. Kannuksen keskustassa rautatiesillan rakentaminen on jo hyvässä vauhdissa. Työ on kuitenkin vuodenaikaan nähden haastavaa, sillä telineet pitäisi saada pois ennen mahdollisia kevättulvia.

Työmaa on keskustassa, joten alueella on paljon asutusta. Tämä on otettu suunnittelussa huomioon.

– Tärinää vähennetään muun muassa Kannuksen alikulkusillan ja Lestijoen sillan välillä paalulaattojen avulla. Alueella tehtiin melumittaukset ennen rakentamisen aloittamista. Mittaukset uusitaan, kun uusi kaksoisraide on otettu käyttöön. Niiden pohjalta tehdään sitten tarvittavat toimenpiteet, sanoo rakennuttajainsinööri Markku Seppälä CC Infrasta.

Yksi mahdollinen ratkaisu metelin vähentämiseksi on meluaita.

Kokkolan ja Ylivieskan välillä olevan kaksoisraidetyömaan varrella on kaikkiaan noin 80 siltaa, joista viisi kulkee joen yli.