yle.fi-etusivu

Pelialallakaan ei tarvitse keksiä pyörää uudestaan

Kansainvälisessä pelintekijöille suunnatussa kilpailussa menestynyt kajaanilainen opiskelijajoukkue Team Hopping Penguin löysi yhteisen suunnan jo opintojen alkuvaiheilla. Joukkue toivoo yhteisten tavoitteiden siivittävän pelin aina kilpailuvoitoista virtuaalisten pelikauppojen hyllyille.

internet
Kuva Hopping penguin -pelistä.
Tiedepäivillä pääsee tutustumaan muun muassa peleihin ja niiden tekemiseen.KAMK

Team Hopping Penguin -ryhmän pelisuunnittelijan Aapo Lehikoisen mukaan ajatus jäätelötötteröitä keräävästä pingviinistä heräsi ensimmäisen kerran Global Game Jam (siirryt toiseen palveluun) -tapahtumassa.

– Kyseessä on maailmanlaajuinen tapahtuma, jossa pelinkehityksestä kiinnostuneet ihmiset haastavat itsensä tekemään pelin viikonlopun aikana.

Pelin pääohjelmoija Olli Lahtinen kertoo ryhmällä olleen kovat tavoitteet alusta lähtien.

– Halusimme tehdä potentiaalisen kaupallisen sovelluksen, eli idean piti sopia jatkokehitykseen. Lisäksi pelin tuli olla mahdollisimman yksinkertainen mobiilipeli. Pohdimme näitä asioita ja halusimme tehdä pelin, jollaisia ei olisi ainakaan kovin paljon vielä tehty.

Sekä Lehikoinen että Lahtinen pitävät lyhyessä ajassa peliä tehtäessä haastavimpana tehtävänä sisällön luonnin.

– Idea voi olla se suurin haaste. Kuinka keksiä idea, joka on mahdollista toteuttaa annetuissa puitteissa. Tapahtumassa ei kuitenkaan ole tarkoituksena tehdä täysin viimeisteltyjä tuotteita, koska se olisi mahdotonta. Kyseessä on enemmän hauskapitotapahtuma. Lähdimme mukaan sillä mielin, että koetamme luoda oikeaan, toimivaan, tuotteeseen tähtäävää. Siinä onnistuimme, Lehikoinen summaa.

Aapo Lehikoinen, Olli Lahtinen, Joonas Alhonen ja Veli Riikonen, jotka tekivät Hopping Penguin -pelin.
Aapo Lehikoinen, Olli Lahtinen, Joonas Alhonen ja Veli Riikonen tekivät palkitun Hopping Penguin -pelin.Jarkko Remahl / Yle

Pelin menestystä ei voi kiistää. Projekti voitti paikallisen pelialan opiskelijoiden osakilpailun ja lopulta myös opiskelija-sarjan maailmanmestaruuden.

– Kun arvovaltainen tuomaristo sanoo, että kyseessä on hyvä peli, niin pakkohan siihen on uskoa, Lehikoinen toteaa.

Vanhasta voi synnyttää uutta

Aapo Lehikoinen myöntää, ettei Hopping Penguin tuo pelinä mitään täysin uutta ja uniikkia, mutta viihdyttävyyden takana onkin vastaavankaltaisten pelien parhaiden elementtien koostaminen yhteen.

Jokaisessa pelissä täytyisi olla jotain uutta ja uniikkia, muttei niin paljon, että koko paketti tuntuisi pelaajalle vieraalta.

Aapo Lehikoinen

– Pelissä on yksinkertaisuudestaan huolimatta tiettyä syvyyttä, joka muistuttaa enemmänkin perinteisiä konsolipelikoneiden tasohyppelypelejä kuin vastaavia älypuhelimilta ja tablet-laitteilta.

Uuden pelin tekeminen on Lehikoisen mukaan kuitenkin aina haastavaa.

– Jokaisessa pelissä täytyisi olla jotain uutta ja uniikkia, muttei niin paljon, että koko paketti tuntuisi pelaajalle vieraalta. Ei voi mennä liian pitkälle uusissa asioissa, vaan pelin pitäisi olla turvallisen tuntuinen ja helposti lähestyttävä.

Ohjelmoinnin kanssa toimiva Lahtinen on tyytyväinen hyviin ja toimiviin ratkaisuihin.

– Kaikkea ei tarvitse keksiä itse. Jos kehittää ihan täysin uutta, niin silloin pitää ohjelma ja luoda koko järjestelmä, mikä on paljon haastavampaa.

Yrityksen perustaminen edessä

Neljättä vuottaan Kajaanin Ammattikorkeakoulussa opiskelevat tekijät löysivät toisensa jo varhaisessa vaiheessa. Aapo Lehikoinen kehuu ryhmästä löytyvän useamman osa-alueen taitajia. Tekijät viihtyvät keskenään myös koulun ulkopuolella.

– Henkilökemian osuminen yksiin on tosi tärkeää, ja olemme kavereita myös koulun ulkopuolella. Olemme tehneet useampia kouluprojekteja yhdessä, ja sen myötä vakiintuneet ryhmäksi.

Aapo Lehikoinen Hopping Penguin -pelin ääressä.
Aapo Lehikoinen Hopping Penguin -pelin äärellä.Jarkko Remahl / Yle

Olli Lahtinen kertoo pelin kehittämisen menneen viime aikoina koulutöiden edelle.

– Opinnäytetyön tekeminen on myöhästynyt, mutta sekin valmistuu, kunhan peli saadaan ulos.

Pelialalla ei pääse lyömään rahoiksi, ellei ryhdy yrittäjäksi. Itselleni yrittäminen on ollut alusta lähtien selvää ja tahdon sitä kokeilla.

Olli Lahtinen

Vaikka ryhmä toimii kuin ammattilaiset ikään, on Lehikoisen mukaan muustakin elämästä pidetty kiinni.

– Työt seuraavat kotiinkin, mutta olemme yrittäneet rauhoittaa vapaa-ajan töistä vapaaksi. Muuten tässä palaisi loppuun, ja väsyisi tekemiseen.

Nuorten tekijöiden suunnitelmissa on myös yrityksen perustaminen. Olli Lahtinen kertoo yritystoiminnan olleen hänelle selvää jo opintoja aloittaessa.

– Pelialalla ei pääse lyömään rahoiksi, ellei ryhdy yrittäjäksi. Itselleni yrittäminen on ollut alusta lähtien selvää ja tahdon sitä kokeilla, kun Kajaanissa siihen tarjotaan niin hyvät mahdollisuudet.

Aapo Lehikoiselle yrittäjyys ei ollut tavoitteena alusta alkaen.

– Muistan eräänkin yrittäjyyskurssin, jolla kysyttiin kuinka moni aikoo yrittäjäksi. Silloin ei kovinkaan moni käsi noussut, enkä sitä silloin itsekään pohtinut. Näin se mieli kuitenkin muuttuu.