Ikääntyvä tarvitsee tasapainoharjoitteita

Naisen ja miehen liikuntaelimistö on erilainen esimerkiksi lihastasapainon suhteen. Erityisesti koordinaatiota tulisi harjoittaa ikääntyessä, niin fyysinen suoituskyky voi säilyä hyvänä pidempään.

terveys
Pertti Markkula tasapainottelee flamingoasennossa.
Kati Jurkko / Yle

Ortopedian ja traumatologian erikoislääkäri Martti Lakovaara muistuttaa, että naisten ja erityisesti vaihdevuosi-ikäisten naisten on tärkeää harrastaa luustoa kuormittavaa liikuntaa. Näin voidaan torjua osteoporoosia.

Rasituksen kestokyky on ikääntyessä kuitenkin aivan erilainen kuin 20-30 -vuotiaana.

– Jännekudoksen rasituksen kestokyky huononee iän myötä ja luustossa tapahtuu muutoksia. Ikä vaikuttaa liikunnan määrään ja laatuun, Lakovaara kertoo.

Harjoita koordinaatiota ja aloita rauhallisesti

Aistien, hermoston ja lihasten yhteistyö eli koordinaatio heikkenee iän myötä, varsinkin jos sitä ei harjoita. Toisaalta koordinatiiviseen harjoitteluun panostamalla fyysinenkin suorituskyky voi säilyä pidempään, vaikka ikää olisi kuinka paljon.

– Liikunta aloitetaan usein liian voimakkaasti ja sitä harjoitellaan liian usein. Varsinkin uusi laji pitäisi malttaa aloittaa rauhallisesti ja lähteä ihan perusteista kartoittamalla omaan lajiin liittyvää taitotasoa, Lakovaara muistuttaa.

Naisen tuki- ja liikuntaelimistö on erilainen kuin miehellä esimerkiksi lihastasapainon suhteen. Lakovaara kertoo, että esimerkiksi salibandyssä naisille tulee miehiä enemmän polvivammoja.

– Jos taitotaso ja vauhti eivät kohtaa fyysisiä kykyjä, niin vammautumisen riski on varsin iso.

Liikunnalla eri tavoitteita

Jos liikunnan tavoitteena on painonpudotus, ravintomäärän tulisi olla jonkin verran alhaisempi kuin kulutuksen. Toisaalta ilman ravintoa ei jaksa liikkua.

Lakovaaran mielestä suomalainen perusruoka riittää hyvin siihen, että ravintomäärä on riittävä. Se takaa usein hyvän liikunnan ja hyvinvoinnin. Painonpudotuksessa ravintomäärä säätelee osaltaan liikuntaa.

– On hyvä muistaa, että jos ravinnon saati on liian alhaista, paino voi pudota liikaa ja se taas aiheuttaa omat ongelmansa elimistöön.