1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. urheilu

Jyväskylän MM-ralli palannee Harjulle

Jyväskylän MM-rallia tuodaan takaisin Jyväskylän keskustaan ja Harjulle. Ralli keskittyy myös aiempaa enemmän Keski-Suomen teille. Viime vuodelta on tallella vain neljä erikoiskoetta

Neste Oil Rallin kilpailunjohtaja Kai Tarkiainen (vas.) ja apulaiskilpailunjohtaja Kari Nuutinen Vesilinnan edustalla Harjulla.
Jyväskylän MM-ralli halutaan tuoda takaisin Jyväskylän keskustaan ja Harjulle. Jyväskylän kaupunginhallitus päättää Harjun luvasta 17. maaliskuuta. 2014 rallin reitti uudistuu paljon. Ralli alkaa torstaina 31.7. ja päättyy sunnuntaina 4.8. Ruuhimäen erikoiskokeeseen. Vanhoja erikoiskokeita palaa reitille: Myhinpää, Päijälä, Ruuhimäki, Jouhtikylä ja Pihlajakoski. Rallin kilpailukeskus ja huoltoparkki sijaitsevat Jyväskylän Paviljongissa. Arvo Vuorela kyselee reitistä apulaiskilpailunjohtaja Kari Nuutiselta.
Neste Oil Rallin kilpailunjohtajat Kai Tarkiainen ja Kari Nuutinen ovat palauttamassa Harjun erikoiskoetta Jyväskylän MM-rallin reittiin. Kuva: Arvo Vuorela / Yle

Jyväskylän MM-ralli ajetaan heinä- elokuun taitteessa nelipäiväisenä. AKK Sports Oy:n mukaan reitin suunnittelun ohjenuora on ollut keskittyminen yhä vahvemmin Keski-Suomen ja sen lähiympäristön teille.

Killerin ravirataerikoiskokeesta luovutaan, ja ralli on tarkoitus tuoda Jyväskylän ytimeen Harjulle. Tarkoituksena on ajaa Harjun erikoiskoe kahteen kertaan, torstaina ja perjantaina.

Varmaa Harjun ajaminen ei vielä ole, sillä päätöksenteko on vielä kesken.

Harjun lisäksi muutama muukin vanha nimi tekee paluun erikoiskokeiden listaan. Sellaiset nimet kuin Myhinpää, Päijälä ja Ruuhimäki herättänevät tunteita rallin ystävissä.

Pitkän ajan takaa palaavat myös Jouhtikylä ja Pihlajakoski, ja erikoiskokeista vain neljä on samoja kuin viime vuonna.

Rallin keskuspaikkana on edelleen Jyväskylä. Kilpailukeskus ja huoltoparkki tulevat taas Paviljonkiin.

Torstaina neljä ek:ta

Kilvanajo alkaa torstaina, ja karavaani kulkee Jyväskylästä koilliseen. Ralli starttaa lähestulkoon Juha Kankkusen takapihalta Lankamaan erikoiskokeella, ja jatkuu sieltä viime vuosina testikäytössä olleelle Jouhtikylän erikoiskokeelle. Jouhtikylästä palataan ajamaan Lankamaa toiseen kertaan.

Jos kaikki menee suunnitellusti, illalla ajetaan Jyväskylän keskustassa Harjulla. Viimeksi Harjulla ajettiin 1900-luvulla.

– Harjua on toivottu rallin reitille vuosien saatossa enemmän kuin muita erikoiskokeita yhteensä. Viimeksi vuonna 1998 ajettu klassikko on unelmien erikoiskoe keskellä kaupunkia, sanoo apulaiskilpailunjohtaja Kari Nuutinen.

Perjantaina etelään - Kakaristo korvaa Ouninpohjan

Suomen MM-rallin perjantai on pitkien kilometrien päivä. Yhdeksän erikoiskoetta ja yhteensä yli 130 ek-kilometriä tarkoittavat sitä, että rallinsa voi hyvin hävitä jo perjantaina.

Aamulla ralli suuntaa kohti Kuhmoisia liki 30 vuotta sitten viimeksi ajetulle Pihlajakoskelle. Tarjolla on ensin nopeaa valtiontietä ja jälkipuoliskolla pikkutietä.

Päivän toinen on tämän vuoden eteläisin erikoiskoe Päijälä.

– Päijälän alkuosaa ei ole koskaan ennen ajettu Suomen MM-rallissa, joten se tarjoaa sikäli harvinaista herkkua. Luonteeltaan erikoiskoe on suorastaan fantastinen jouheutensa ansiosta. Lopussa liitytään perinteisempään Päijälän erikoiskokeeseen, kuvailee Nuutinen.

Päijälän jälkeen ralli siirtyy Kakariston erikoiskokeelle, joka on tänä vuonna tiiviimpi versio Ouninpohjasta. Muutoksella on haluttu sekä säilyttää Ouninpohjan suosikkipaikat ja helpottaa erikoiskokeen järjestämistä. Katsojien suosikkipaikka, Kakariston risteys sekä sen näyttävät ja laajat näkymät säilyvät edelleen osana erikoiskoetta.

Seuraavana on vuorossa Painaa, jonka tiestö on nopeaa ja korkeuserot vaihtelevia.

Huollon jälkeen ajetaan samat neljä uudelleen, ja suunnataan vielä Jyväskylän kaupunkierikoiskokeelle, joka siis saattaa olla Harju.

Lauantai – ratkaisun makua

Ralli jatkuu tänä vuonna sunnuntaihin, mutta lauantainakin on oltava hereillä, kun ralli starttaa viime vuoteen nähden vastavirtaan ajettavalla Mökkiperän erikoiskokeella.

– Käännetty ajosuunta sopii paremmin lauantain reitin kokonaisuuteen, ja näin päin se on täysin uusi erikoiskoe, Nuutinen sanoo.

Mökkiperän jälkeen suunnataan Jukojärvelle, joka ajetaan samalla tavoin kuin viime vuonna.

 Ennen iltapäivän huoltoa koukataan vielä Jämsän suuntaan kun vuorossa ovat Surkeen, Himoksen ja Leustun erikoiskokeet. Nämä erikoiskokeet tarjoavat niin isoa valtiontietä, pienempää ja teknillisesti haastavampaa pikkutietä – ja runsaasti hyppyjä.

Huollon jälkeen rallikaravaani suuntaa toistamiseen aamun lenkille.

Sunnuntain kolme kovaa

Sunnuntai on lyhyt ajopäivä, mutta erikoiskokeet ovat haastavia: Ruuhimäki kahteen kertaan ja aikojen saatossa hankalaksi osoittautunut Myhinpää.

Hypyistään tunnettu Ruuhimäki kuuluu rallifanien suosikkeihin. Lyhyt erikoiskoe on ajettava kovaa ja tarkasti.

Myhinpää on uudistunut hieman, ja nyt erikoiskokeen aikana käydään ajamassa myös teknisesti vaativaa pienempää tietä.

Toiseen kertaan ajettava Ruuhimäki, on myös rallin Power Stage -erikoiskokeena. Jaossa on ylimääräisiä MM-pisteitä, mikä tarkoittaa sitä, että viimeiselläkään ei voi varmistella.

Jyväskylän MM-rallin reitin kokonaispituudeksi tulee reilut 1600 kilometriä. Erikoiskokeita on 26, ja niillä kilometrejä hieman yli 360.

Lisätty 19.2.2014 klo 15:02 Kari Nuutisen haastattelun Yle Areena -linkki