Yhä useampi kalastaja kohtaa asiakkaansa netissä

Kotkassa järjestetään tiistaina kalojen nettihuutokauppa, jossa Suomenlahden kalastajien saalista myydään kaupoille ja suurtalouksille. Tämä on ensimmäinen kerta, kun Helsingin yliopiston Apaja-hankkeen kalahuutokauppaa kokeillaan Helsingin ulkopuolella.

luonto
silakoita
YLE / Olli-Pekka Salli

Helsingin yliopiston Apaja-hanketta on testattu viime vuoden aikana Helsingin seudulla ja tiistaina sitä kokeillaan Kotkassa. Järjestelmässä kalastaja ilmoittaa tekstiviestillä hänellä myynnissä olevat kalat ja haluamansa hinnat. Vastaavasti ostajat ilmoittavat mitä he haluavat ja mitä ovat valmiita maksamaan kalaerästä. Nettihuutokaupassa ilmoitukset kohtaavat toisensa.

- Tavoitteena on parantaa suomalaisen kalan asemaa. Lisäksi halutaan helpottaa ja nopeuttaa kalan saantia ravintoloihin ja kauppoihin. Tietysti toivomme, että tämä myös vaikuttaa kalan hintaan myönteisesti, selvittää Etelä-Suomen Merikalastajainliiton toiminnanjohtaja Teemu Tast.

- Systeemi mahdollistaa myös sen, että tarjolla on entistä laajempi valikoima suomalaista kalaa. Esimerkiksi jos joku ravintola haluaa jotain vähän erikoisempaa kalaa, niin tässä on suorempi kontakti kalastajiin.

Tastin mukaan Apaja-hankkeeseen tulee jatkuvasti lisää sekä kalastajia että kauppiaita.

- Pääkaupunkiseudulla mukaan on tulossa isoja kauppaketjuja. Myös kalastajat ovat kiinnostuneet järjestelmästä. Esimerkiksi Kotkan ja Loviisan kalastajia on ollut aktiivisesti mukana pääkaupunkiseudun nettihuutokaupoissa.

Kun kauppa on lyöty lukkoon, kalat toimitetaan ostajalle. Toistaiseksi kuljetuskustannukset menevät Apaja-hankkeen piikkiin.