Vaasan radan matkustajamäärä ilahduttaa

Vaasan ja Seinäjoen välisen radan sähköistys valmistui vuonna 2011. Sähköinen yhteys tiesi sitä, että VR pystyi laittamaan Pendolinoja tuohon väliin. Nyt sähköradalla on kuljettu reilu kaksi vuotta ja VR:n mukaan matkustajat ovat löytäneet suorat vuorot hyvin.

Kotimaa
Sähköveturi Vaasan asemalla.
Ensimmäinen sähköveturi kävi Vaasassa perjantaina koeajolla.Sami Itämäki / YLE

Vaasan ja Seinäjoen väliset junayhteydet ovat lisänneet matkustajamääriään. VR:n mukaan kasvua viime vuonna oli yli seitsemän prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Kaukoliikennejohtaja Ari Vanhanen on seurannut tilanteen kehitystä luonnollisesti tyytyväisenä.

- Vaasa on meille tärkeä kohdekaupunki ja on nähty, että sähköistyksen mukana tulleet mahdollisuudet ovat tuoneet lisää matkustajia, sanoo Vanhanen.

Vaasan ja Seinäjoen radan matkustajamäärien lisäys oli poikkeus maan muihin yhteyksiin verrattuna. Viime vuosi oli nimittäin koko maan tasolla katsottuna nollakasvun aikaa. Vaasan ja Seinäjoen välinen matkustajaliikenne sen sijaan kasvoi seitsemän prosenttia verrattuna vuoteen 2012. Matkustajamäärä oli viime vuonna 435 000.

Nykyisellä kapasiteetilla mennään pitkään

Vaikka matkustajia Vaasan ja Seinäjoen välille on riittänyt, ei VR suunnittele lisää vuoroja tai junien pidennyksiä. Junien täyttöaste vaihtelee viikonpäivän ja ajankohdan mukaan ja tilaa matkustajille Vanhasen mukaan vielä löytyy.

- Pohjanmaan radan peruskorjaushankkeen myötä matka-ajat tulevat taas nopeutumaan pääradalla ja silloin ainakin Ouluun on tulossa ehkä vuoroja lisää. Tämä voi näkyä myös Vaasan yhteyksissä, mutta se on aikaisintaan vuonna 2017, kertoo Vanhanen.

VR on hankkimassa jonkin verran uutta kalustoa , esimerkiksi ravintolavaunuja tullaan uusimaan. Mahdollista on, että uusimisia tehdään myös Vaasan radan juniin.