1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. näytelmät

Olli 0.8 pureutuu aikuistumisen kipupisteisiin

Olli 0.8 – melkein valmis ihminen -näytelmä käsittelee kohderyhmänsä, nuorten ja nuorten aikuisten oman paikan etsimistä raadollisen humoristisella otteella. Oulun Valvesalissa esitettävä näytelmä on ilmainen alle 29-vuotiaille, työttömille ja opiskelijoille.

Kuva: Jussi Tuokkola

Riikka Badon ohjaus kertoo nuoresta miehestä, joka kuvittelee abiturienttina, että hänellä on selvät sävelet ja suunta kohti kansainvälisiä bisnesmarkkinoita. Kotoa muutettuaan Olli saa kuitenkin huomata löytävänsä itsestään ominaisuuksia, joita aiemmin halveksui muissa ihmisissä.

– Hänen on hyvin vaikea hyväksyä itseänsä. Tämä herättää kipuilua, josta selviytyäkseen Ollin täytyy rämpiä pohjamudissa, Bado kuvailee.

Näytelmä käsittelee aikuistuvien nuorten usein kohtaamia ongelmia. Badon käsikirjoittamassa teoksessa tutkiskellaan kasvamista myös yhteiskunnalliselta kantilta.

– Nyky-yhteiskunnassa on hirvittävästi informaatiota ja vaatimuksia. Mistä ihminen löytää rauhan ja tilan itsensä etsimiseen?

Ideoita pullonpyörityksestä

Helsingissä asuva Bado sai ajatuksen näytelmän lähtökohtaan jo aikaa sitten. Lopullinen ideointi tapahtui yhdessä työryhmän kanssa.

– Kysyimme näytelmän päähenkilöltä pullonpyöritystekniikalla kysymyksiä. Jokainen sai vuorollaan vastata kysymyksiin Ollin puolesta, Bado kertoo.

Näytelmän lavastus poikkeaa tavanomaisesta. Katsojille on varattu esiintymislavalle patjoja istumista varten ja yksi lavastuksen keskeisimmistä elementeistä on rakennuspeite.

– Päähenkilön asuintalo on julkisivuremontissa, mikä on metafora monelle muullekin asialle, Bado analysoi.

Oppia merten takaa

Bado kuuluu teoksen pääosaa näyttelevän Antti Kaarelan kanssa Arctic Reach Ensemble -teatteriryhmään, jonka kaksikko on perustanut opiskeltuaan alaa Yhdysvalloissa. Reissusta tarttui mukaan eri teatteritekniikoiden ja tekemismallien lisäksi halu soveltaa opittua myös kotimaassa.

– Siellä opetetut ajatukset kolahtivat kumpaankin. Päätimme Suomeen palattuamme, että haluamme jatkaa tämänkaltaista työskentelyä tavalla tai toisella.

Bado ja Kaarela ovat ryhmän ainoat vakituiset jäsenet. Ensemblen näytelmien työryhmät kerätään produktiokohtaisesti. Työskentelytapa on työryhmäkeskeinen, muttei demokraattinen.

– Teatterin tekemisessä on vaarana, että jos kaikesta äänestetään, niin ei päästä puusta pitkälle, Bado toteaa.

_Taneli Kärki _

Yle Oulu