1. yle.fi
  2. Uutiset

Melatoniinin suosio näkyy unilääkkeiden menekin laskuna

Nukahtamislääkkeiden haitat ovat ajaneet kuluttajat hakemaan uusia vaihtoehtoja itsehoitovalmisteista. Unensaantia nopeuttavat melatoniinivalmisteet ovatkin osittain korvaamassa nukahtamislääkkeet. Suurimmat käyttäjäryhmät ovat keski-ikäisiä vuorotyöläisiä sekä vanhuksia.

Kotimaan uutiset
Lääkepurkin ettikettiä tutkitaan
Kuvituskuva. Melatoniinipurkki.Yle

Reseptivapaiden melatoniinivalmisteiden myynti on kasvanut apteekeissa parillakymmenellä prosentilla, Keski-Pohjanmaalla kasvua on tullut 30 prosenttia puolessa vuodessa. Myös itsehoitotuotteita vahvemman ja lääkkeeksi luokitellun melatoniin myynti on lisääntynyt.

– Kyllä sitä voi pitää hyvänä asiana, että unilääkkeiden käyttö vähenee. Vaikkakin lääkkeetön unensaanti olisi paras, kommentoi Kokkolan keskusapteekin proviisori Paula Henriksen.

Itsehoitovalmisteiden tarjonta ja nukahtamislääkkeiden haitat ovat tuoneet apteekkeihin myös joukon uusia käyttäjiä.

– Ihmiset hakevat luonnonmukaisempia vaihtoehtoja kuten esimerkiksi melatoniini. Se on asiantuntijoiden mukaan turvallisempi vaihtoehto nukahtaa kuin perinteiset reseptiunilääkkeet. Mutta sen pitkäaikaista, säännöllistä käyttöä ei ole tutkittu, muistuttaa proviisori.

Kokkolan keskusapteekissa reseptivapaata melatoniinia myydään parikymmentä pakkausta viikossa. Myös Kannuksen apteekissa ja Pietarsaaren Bothnia apteekissa sama trendi näkyy.

– Nukahtamislääkkeiden menekki on laskenut. Tämä näkyi selvästi jo vuoden 2012 myyntiluvuissa. Silloin jo reseptillä myytävä melatoniini alkoi korvata unilääkkeiden myyntiä, kertoo apteekkari Marja Korpi Kannuksesta.

Ajatus haittojen karistamisesta on ajanut monet kokeilemaan melatoniinia. Kokkolassa kuluttajat kyselevät vaihtoehtoja viikottain.

– Toiselle unilääkkeet saattavat aiheuttaa tasapainon heikentymistä, muistikatkoksia, masennusta, riippuvuutta tai fyysistä väsymystä, proviisori Henriksen luettelee.

Nuorille melatoniinivalmisteita ei suositella. Univaikeuksista puhuttaessa Henriksen pureutuisi aina myös miksi-kysymykseen.

– Pitää miettiä myös sitä, että miksi ei nukuta ja käytetään siihen unilääkettä. Mikä siellä omassa elämässä ja elämäntyylissä on vinossa, ja miksi se uni ei tule?

Melatoniinia käytetään tilapäiseen unensaannin ongelmiin ja aikaerosta toipumiseen. Koska aine aikaistaa unirytmiä, on tabletin ottaminen kellosta kiinni.

– Jos haluaa aineen toimivan, niin valmiste on nautittava prikulleen samaan aikaan joka päivä, sanoo Henriksen.

Vippaskonstitkin voivat toimia

Henrikson muistuttaisi myös lääkkeettömästä vaihtoehdosta. Unensaantiin on monenmoisia vippaskonsteja, joista osa jopa toimii.

– Kahvi, rasvainen ruoka ennen nukkumaanmenoa tai alkoholi, ne vaikeuttavat unensaantia. Mutta sokeri eli hiilihydraattien syönti veisi helpommin unen päästä kiinni.

Makuuhuoneen olisi hyvä olla rauhoittumisen paikka.

– Televisio, kannettava, tabletti ja kännykkä tuskin uneen tuudittavat. Ja säällinnölliseen unirytmiin olisi hyvä tähdätä. Vielä hyvä tai tylsä kirja käteen – sekin voi olla toimiva unilääke, heittää Henriksen.

Lue seuraavaksi