Analyytikko yllättyi WhatsApp-kaupasta – Mainostulva alkaa?

Mobiilianalyytikko epäilee, että hurja hinta käänsi WhatsAppin omistajien päät.

internet

Yöllä selvisi, että yhteisöpalvelu Facebook ostaa suositun pikaviestipalvelu WhatsAppin. Analyytikko Tero Kuittinen Alekstra-yhtiöstä pitää kauppaa yllättävänä.

– WhatsAppin omistajat ovat olleet erittäin tiukkoja siitä, että applikaation sisällä ei saa mainostaa eikä jaella erilaisia pelejä tai muita sisältötuotteita. On syytä olettaa, että lähiaikoina Facebook ryhtyy tunkemaan sinne mainoksia ja pelejä, Kuittinen uskoo.

– Siinä mielessä myynti on tavallaan yllätys, koska he ovat puhuneet niin vahvasti kaupallistumista vastaan. Moni odotti, että he eivät tule myymään firmaa Facebookille. Mutta kun noin monta miljardia tarjotaan, ei ole ihme, että pää kääntyy, hän jatkaa.

Facebook maksaa WhatsAppista lähes 12 miljardia euroa.

– Onhan se hurja hinta, mutta toisaalta WhatsAppilla on 450 miljoonaa aktiivista käyttäjää. Sillä on valtava käyttäjäkunta ja kova kasvuvauhti.

Kuittinen uskoo, että kaupan taustalla on myös Facebookin huoli nuorten kaikkoamisesta yhteisöpalvelun käyttäjäkunnasta.

– Nuorten lisääntyminen Facebookin käyttäjäkunnassa on tyrehtymässä. Facebook jahtaa nimen omaan teinejä ja kaksikymppisiä, joissa WhatsApp on erityisen vahva.

Syynä on Kuittisen mukaan myös se, että Facebook tähyää kehitysmaita, joissa Whatsapp on suosittu.

– WhatsApp on hyvin vahva Aasiassa, Etelä-Amerikassa ja Lähi-idässä sellaisella markkinalla, jossa Facebook ei ole pärjännyt.