Vesa Keskinen ei pelkää verkkokauppaa

Suuret kauppaketjut lisäävät panoksiaan verkkokaupan kehittämiseen, sillä verkko-ostamisen kasvu syö jo perinteisten tavaratalojen suosiota. Kyläkauppias Vesa Keskinen puolestaan ei pidä verkkokauppaa välttämättömänä tai edes tärkeänä. Keskinen on kehittänyt kauppaansa pelkästä ostospaikasta matkailukohteeksi jo vuosia.

talous
vesa keskinen kyläkauppias
Mirva Korpela / Yle

Verkkokauppa on Vesa Keskisen mielestä vanha tuttu uusissa vaatteissa.

– Verkkokauppa on vain sähköistä postimyyntiä. Veljekset Keskinen pärjäsi aikoinaan ilman postimyyntiä ja nyt me pärjäämme ilman verkkokauppaa, hän toteaa.

Alavuden Tuurissa sijaitsevan kaupan kehittämisteema on jo vuodesta 1994 lähtien ollut "Kyläkaupasta matkailunähtävyydeksi".

Oheishoukuttimien virittely alkoi Tuurissa 1990-luvun jälkipuoliskolla Miljoonapilkki -kilpailulla. Kymmenien tuhansien yleisömääriä vetänyt tapahtuma jouduttiin sittemmin kuoppaamaan, kun viranomaisten mielestä palkintokalojen pilkkimisellä järvestä oli kilpailun sijasta ennemminkin arpajaisten luonne.

Sittemmin Keskisen ideamyllystä on putkahtanut tukku muita menestyneitä Miljoona-teemaisia tapahtumia, kuten esimerkiksi ralli, rock ja tivoli. Tuuriin saapuvalle ostosturistille on tarjolla ravintolaa, karavaanariparkkia, hotellia ja huvituksia. Kyläkaupan pihaa komistava jättikokoinen yksisarvisen kenkä on sekin jo nähtävyys itsessään.

Nettihuvipuistoa odotellessa

Kaupankäyntiä tukevien oheishoukuttimien idea näyttää toimivan mainiosti, sillä loma-aikoina Keskiselle saapuvien asiakkaiden keskimääräinen ostosmatka on hyvinkin parinsadan kilometrin luokkaa. Tuurissa heille tarjotaan ostosten ohella ajankulua koko päiväksi, tai useammaksikin.

– Ihmiset kaipaavat elämyksiä. Ennemminkin näen kilpailijoinamme huvipuistot kuin suomalaiset kauppaketjut. Kyläkauppa harkitsee verkkokauppaan ryhtymistä sitten siinä vaiheessa kun on kehitetty verkko-Linnanmäki, Vesa Keskinen vertaa.

Kauppojen kannattaisi panostaa matkailijoihin

Keskisen konseptista eli matkailu- ja elämysulottuvuuteen panostamisesta saattaisi löytyä muillekin perinteisille kaupoille uutta imua.

Tuore Etelä-Pohjanmaalla tehty selvitys kertoo, että matkailijoiden maakuntaan jättämistä euroista liki 70 prosenttia päätyy kauppoihin. Isot vähittäiskaupat ovat kuitenkin olleet nihkeitä osallistumaan alueen yhteisen matkailumarkkinoinnin kustannuksiin, vaikka kustannukset kauppaa kohti olisivat vuositasolla marginaaliset.

Etelä-Pohjanmaan matkailukoordinaattori, projektipäällikkö Arja Kortesluoma kummastelee tilannetta, sillä yksittäinen kauppias voisi saada satasien panoksilla suuret hyödyt.

– Pienten majoitustoimijoiden panoksilla markkinointibudjetit jäävät niin pieniksi, että tulosta ja matkailijamääriä ei niillä nopeasti kasvateta verrattuna sellaiseen budjettiin, johon myös vähittäiskauppa osallistuisi nykyistä paremmin, Kortesluoma kaipailee.

Arja Kortesluoman mukaan ostosmatkailun kehittämisessä olisi huomattava kasvun mahdollisuus. Esimerkiksi ulkomaisten matkailijoiden osuus Etelä-Pohjanmaalla on nykyisellään vain nelisen prosenttia.

Markkinointia kannattaisikin suunnata vaikkapa venäläisten houkuttelemiseen maakunnan kauppoihin, sillä tehtyjen kyselyiden mukaan ostosten teolla on heidän matkailussaan tärkeä sija.