Lehdet laajentavat televisiotarjontaansa

Media-alan murros näkyy etenkin internetissä. Viime aikoina moni paperilehti on laajentanut tarjontaansa televisiotoiminnan ja liikkuvan kuvan puolelle. Kotimaisilla sanomalehdillä on omia netti-tv-kanavia, joiden ohjelmat keräävät parhaimmillaan yli 100 000 katsojaa.

media
Heli Karonen tekee Seiska News -lähetystä.
Seiska News -ohjelma kerää jopa sata tuhatta katsojaa. Kameran edessä juontaja Heli Karonen.Yle

Ilta-Sanomien modernissa tv-studiossa tehdään omatuotantoisia netti-tv-ohjelmia Videotuomareista Tainola-showhun. Toiminnan laajuudesta kertoo sekin, että IS TV:llä on oma kanavajohtaja, Hanna Kouri.

-Kaiken pohjana on, että Ilta-Sanomat on lähtenyt verkkoon hyvin aikaisessa vaiheessa. Siellä ne kävijät ovat, kanavajohtaja Hanna Kouri sanoo.

Katsojia IS TV:n suosituimmilla ohjelmilla, esimerkiksi Videotuomareilla, on reilusti yli 100 000. Kolmasosa IS TV:n videostarteista tulee mobiileista, nuorisokategorioissa luku on jopa kaksi kolmasosaa.

-Meillä on ihan erilaiset reunaehdot kuin esimerkiksi televisiokanavilla. Meidän videotuotantomme tai videolähetys ei ole sidottu aikaan tai kestoon, IS TV:n kanavajohtaja Hanna Kouri toteaa.

Sanomalehdet tarjoavat videokuvaa

IS TV on vain yksi osa laajempaa mediailmiötä, johon kuuluvat myös HS TV, IL-TV, TSTV ja vaikkapa Aamulehti, joka toi lukijoilleen liikkuvaa kuvaa itsenäisyyspäivän tapahtumista. Etenkin kotimaiset sanomalehdet ovat ryhtyneet tarjoamaan yleisölleen monimediaisuutta ja nopeaa reagointia videokuvan keinoin. Samaa kaavaa noudattavat esimerkiksi Ruotsin Aftonbladet, Norjan Verdens Gang ja Tanskan Ekstrabladet.

Aikakauslehdillä tällaista toimintaa on vähemmän, joskin trendi on kasvava. Suomessa alalla on kunnostautunut Allerin Seiska, jolla on ollut netti-tv-tarjontaa jo yli kymmenen vuotta. Foxilla esitettävä vajaan neljän minuutin mittainen viihdeuutispaketti Seiska News taas on äskettäin ylittänyt 100 000 katsojan rajapyykin.

-Tänään olen tullut töihin vähän ennen yhdeksää. Aamupalaverissa katseltiin aiheet yhdessä kollegojen kanssa. Sen jälkeen kirjoitin spiikit ja hyppäsin studioon, Seiskan transmedia manager ja juontaja, Heli Karonen kuvailee työpäiväänsä.

Sisäistä kilpailua?

Uudet netti-tv-mediat todennäköisesti nipsaisevat tai tulevat nipsaisemaan katsojia perinteisiltä tv-toimijoilta, mutta onko tässä sitten vaarana, että erilaiset julkaisualustat, kuten liikkuva kuva, syövät printtilehtien pienentyviä levikkimääriä vielä lisää ja että esimerkiksi Seiska kilpailee itsensä kanssa?

-Niin paljon rakastamme kyllä printtiä, että vaikka kehitymme ja olemme tekemässä myös nettiä ja telkkaria, niin kyllä se printti on meille edelleen se sydämenasia. Tuemme toinen toisiamme näillä alustoilla, Heli Karonen sanoo.