Politiikantutkija Pernaa nousee päätoimittajien kovaan sarjaan

Ville Pernaa hyppää päätoimittajaksi perinteisen journalistisen työuran ulkopuolelta. Hän aikoo miettiä läpi koko Suomen Kuvalehden sisällön ja suhtautua journalismiin kriittisesti. Pernaa aloittaa päätoimittajana elokuussa.

Kotimaa
Dosentti ja päätoimittaja Ville Pernaa.
Dosentti ja päätoimittaja Ville Pernaa.Yle

Suomen Kuvalehden uudeksi päätoimittajaksi valittu Ville Pernaa ei tule ainakaan nopealla aikataululla muuttamaan lehden linjaa.

Hän kuitenkin lupaa kriittistä suhtautumista haastateltaviin ja journalismiin.

– Tulen kaikkein tyypillisimmän journalistisen työuran ulkopuolelta. En ole kasvanut mihinkään journalistiseen traditioon, jossa olisi itsestään selvää, että juuri näistä aiheista tehdään tämän ja tämän kaltaisia juttuja. On hyvin helppo esittää jokaisen jutun, teeman tai aiheen kohdalta kysymys, että minkä takia näin tehdään tai ei tehdä, Pernaa sanoo.

Hänen mukaansa koko Suomen Kuvalehden sisältö tulee mietittyä.

– Se ei tietenkään tarkoita, että kaikki muuttuisi, vaan mitään ei tehdä vain sen vanhan tottumuksen takia.

"Mihin päälle liimattuja elementtejä tarvitaan?"

Suomen johtaviin politiikan tutkijoihin kuuluva Pernaa on aiemmin antanut asiantuntijahaastatteluja moniin medioihin. Lisäksi hän on käynyt läpi hyvin isoja media-aineistoja ja kirjoittanut juttuja myös itse.

– Välillä on ihmetyttänyt toimittajan epätoivo siitä, että ellei juttuun nyt löydy asiantuntijaa kahden sitaatin verran, niin juttua ei voida tehdä. Onko todella näin, että se tarvitaan vähän niin kuin etiketti hillopurkkiin? Jos ainekset ovat muuten olemassa, mihin niitä päälle liimattuja elementtejä tarvitaan?

Maksumuurit välttämättömiä

Osa Suomen Kuvalehden verkkosisällöstä on maksumuurin takana. Ville Pernaan mukaan maksumuurit ovat tulevaisuudessa välttämättömiä.

– Kyllä tässä vielä tulee aika, jolloin todella ihmetellään sitä, miten paljon kalliisti ja ammattimaisesti tehtyä journalismia on jaeltu ottamatta siitä maksua. Alan murroksen aikana on välttämätöntä, että myös verkkosisällöstä, joka ei synny ilmaiseksi, on tavalla tai toisella saatava tulopuolta.

Paljon puhuttuun paperilehden kuolemaan Pernaa ei usko, ainakaan Suomen Kuvalehden kohdalla, vaikka nuoremmat ikäluokat kuluttavatkin juttuja perinteisestä poikkeavalla tavalla.

– Olennaista on kuitenkin huomata se, että myös niissä nuoremmissa ikäluokissa käytetään mediaa ja ollaan myös enenevissä määrin valmiita maksamaan siitä, kun sisältö on tarpeeksi elämyksellistä ja houkuttelevaa, Pernaa sanoo.