Visio: Lentomatka alkaa jo naapurikaupungin rautatieasemalla

Tulevaisuudessa lentomatka Tampere-Pirkkalasta alkaisi jo radanvarsikaupunkien rautatieasemalla. Matkatavarat luovutettaisiin jo esimerkiksi Turussa, Vaasassa tai Jyväskylässä, työryhmä ehdottaa.

Kotimaa
Tampere-Pirkkalan lentokenttävisio
LUNDÉN ARCHITECTURE, ANUPAMA GARLA/JESUNG PARK

Tampere-Pirkkalan lentokentän tulevaisuutta pohtinut työryhmä yhdistäisi Tampere-Pirkkalan kentän päärataverkkoon. Eduksi lasketaan, että kolme miljoonaa ihmistä asuu kahden tunnin junamatkan päässä kentältä.

– Lentoasema muodostuu rautatieasemien kautta. Voidaan sanoa, että Tampere-Pirkkala lentokentän päätepisteitä olisivat esimerkiksi Seinäjoki, Jyväskylä, Kokkola ja Pori. Näiden kaupunkien rautatieasemilla tapahtuisi jo sisäänkirjautuminen. Matkatavarat kulkisivat päätepisteeseen asti, maalailee työryhmän puheenjohtaja Kari Neilimo.

3-5 miljoonaa matkustajaa

Tampere-Pirkkalan lentokenttävisio
Ehdotus lentoaseman uusista sisätiloistaLUNDÉN ARCHITECTURE, ANUPAMA GARLA/JESUNG PARK

Tampere-Pirkkalasta halutaan Suomen toinen kansainvälinen lentokenttä. Se ei olisi kuitenkaan Helsinki-Vantaan haastaja vaan oma kansainvälinen lentokenttä, josta jo muutaman vuoden päästä kulkisi 3-5 miljoonaa lentomatkustajaa.

Tampereen kaupungin pormestarin Anna-Kaisa Ikonen iloitsee työryhmän uusista ja raikkaista ajatuksista.

– Nämä ovat näköaloja, jotka suuntautuvat pitkälle tulevaisuuteen, pohtii pormestari Ikonen.

Yhteydet tarvitsisivat kaavamuutoksia

Pirkkalaan kaavaillaan kevyttä terminaalia, jossa olisi vain turvatarkastukset ja muu lentokenttien perustarjonta. Julkiset palvelut, kuten kaupat ja kahvilat rakennettaisiin terminaalin ympärille yksityisin varoin.

Julkisia investointeja olisivat sen sijaa yhteys pääradalta lentoasemalle. Myös moottoritie kaipaisi uusia linjauksia lentokentän suuntaan. Työryhmä on ollut näiden asioiden suhteen aktiivinen uuden maakuntakaavan suunnittelussa.