Pieni cleantech-yritys etsii ensimmäistä asiakastaan – "Vienti on liikaa isojen varassa"

Suomi osaa kehittää puhdasta tekniikkaa, mutta erityisesti pienten yritysten cleantech-tuotteiden kaupallistaminen ontuu.

Kotimaa

Valtio tukee puhtaan teknologian kehittämistä 250 miljoonalla eurolla vuodessa. Pienillä yrityksillä on siitä huolimatta vaikeuksia päästä ulkomaisille kasvaville markkinoille.

– Toistaiseksi rahoilla ei vielä ole saatu aikaan niin paljon onnistumisia kaupallistamisessa kuin haluttaisiin, tuotantotalouden professori Anne Jalkala totesi Yle Uutisille cleantech-tutkimushankkeen loppuseminaarissa Helsingissä perjantaina.

Julkista rahaa pitäisi professorin mukaan ohjata ensimmäisten asiakkaiden saamiseen.

– Yrityksen on pystyttävä näyttämään potentiaaliselle asiakkaalle, mitä se on aikaisemmin tehnyt. Eli rahoitetaan ensimmäisiä kokeiluja, Jalkala opastaa.

Tekesin rahoittaman tutkimushankkeen johtopäätöksissä todetaan, että valtio ja kunnat voisivat tasoittaa tietä maailmalle ottamalla käyttöön yritysten uusia ratkaisuja.

Cleantech-vienti on liiaksi suuryritysten varassa.

Anne Jalkala

Yrityksiä tutkimushanke neuvoo ottamaan asiakkaan mukaan kehitystyöhön. Vieläpä mielellään niiltä markkinoilta, joille yritys mielii. Kasvua on etenkin idässä, Kiinassa ja Venäjällä.

– Se on tietysti haastavaa. Täytyy olla huolellinen, kun sovitaan yhteiskehitysprojektin oikeuksien ja tulosten jakamisesta. Riskinä on myös, että kehitetään liian kustomoitu ratkaisu, joka sopii vain tälle yhdelle asiakkaalle. Täytyy miettiä, onko tuotteella laajempi kysyntä markkinoilla, professori sanoo.

Perinteiset isot yritykset yhä isoja cleantechissa

Suomessa on noin 2 000 yritystä, joilla on cleantech-brändi. Cleantechilla eli puhtaalla teknologialla on useita määritelmiä. Sillä voidaan tarkoittaa muun muassa tekniikkaa, joka vähentää ympäristöhaittoja aikaisempiin tekniikoihin verrattuna.

Professori Jalkalan mukaan suomalaisyritykset ovat vahvoja muun muassa energiatehokkuudessa, puhtaissa teollisissa prosesseissa, biopolttoaineissa ja vesien puhdistuksessa.

Hallituksen tavoitteena on luoda cleantech-yrityksiin 40 000 uutta työpaikkaa vuoteen 2020 mennessä ja kaksinkertaistaa samassa ajassa alan liikevaihto nykyisestä noin 25 miljardista eurosta.

Jos tavoitteet halutaan saavuttaa, nyt täytyy professori Jalkalan mukaan panostaa kaupallistamiseen.

– Cleantech-vienti on liiaksi suuryritysten varassa. Jotta tavoitteet saavutettaisiin, nyt on saatava pienyritykset kasvuun, Jalkala sanoo.

Suomen kymmenen suurinta cleantech-yritystä vastaavat noin 80 prosenttia alan liikevaihdosta. Cleantech-yritysten ja -asiantuntijoiden verkoston Cleantech Finlandin mukaan kolme suurinta suomalaista cleantech-yritystä ovat Wärtsilä, Metso ja Neste Oil.