1. yle.fi
  2. Uutiset

Liikennevirasto: Nopeiden junien alla säröilevät kiskot aiheuttavat pikaremontin pääradalle

Säröilevät ratakiskot Riihimäen ja Tampereen välillä vaativat Liikennevirastolta pikaisia korjaustoimia. Pahiten vaurioituneilla kohdilla junien nopeutta on alennettu jopa 50 kilometriin tunnissa. Korjaustoimiin päästään loppuviikosta. Virasto miettii myös voisiko vaurioita ehkäistä junien kulkusuuntaa vaihtamalla.

liikenne
Juna cseisoo asemalla
Ville Välimäki / Yle

Liikennevirasto sai tammikuussa Ruotsin rautateiltä tiedon, että nopeasti yhteen suuntaan samoja kiskoja kulkevat junat aiheuttavat säröytymistä kiskoilla. Suomessa ratakiskojen tarkistuksissa Riihimäen ja Tampereen välisellä rataosuudella oli tehty samoja havaintoja. Tällä osuudella junat voivat kulkea parhaimmillaan 160-200 km/h.

Virasto jatkaa tarkistuksia myös muilla rataosuuksilla, joilla veturijunien nopeus voi kohota yli 160 km/h.

Muualta Euroopasta saatujen kokemusten mukaan vierintäväsymissärö voi edetä kiskossa nopeasti murtumaksi ja lopulta kisko hajoaa.

Ne ovat kulkupinnassa olevia muutaman millin syviä säröjä

Markku Nummelin

– Ne ovat kulkupinnassa olevia muutaman millin syviä säröjä. Nämä ovat tyypillisiä nopean veturivetoisen junaliikenteen ongelmia kansainvälisillä radoilla. Ensimmäisen kerran tällainen todettiin Englannissa vuonna 2000, jossa nopeudet voivat olla 200 km/h. Lisäksi samoilla kiskoilla on liikennöity aina samaan suuntaan, selittää Liikenneviraston tekninen johtaja Markku Nummelin.

Näin on Riihimäki - Tampere välilläkin. Junat kulkevat itäistä raideparia pohjoiseen ja läntistä etelään.

Vaurioita kolmessa eri luokassa

Vierintäväsymissäröjä on havaittu kolmessa eri vaurioluokassa. Vähäpätöisimmät vauriot vaativat tarkkailua, osa kiskon vaihdon lähitulevaisuudessa ja osa välittömiä toimia. Pääradalla Riihimäki - Tampere välillä on kaksi kohtaa, joissa vauriot ovat niin vakavia, että junien nopeus on laskettu 50 kilometriin tunnissa.

– Niissä kohdin kiskot vaihdetaan ensimmäiseksi. Sitten on 14 muuta kohtaa, jossa on 80 km/h rajoitus. Niihin kiskot vaihdetaan myös. Loput ovat pienempiä säröjä, joita vain tarkkaillaan.

Yhteensä kiskoja joudutaan uusimaan yhdeksän kilometrin osuudelta.

Korjaustyöt aloitetaan vielä tällä viikolla. Markku Nummelin laskeskelee rataremontin hinnaksi tulevan miljoonan tai kaksi riippuen siitä, miten töitä päästään junaliikenteen sekaan tekemään.

– Suomessa kiskot hitsataan pitkiksi Kouvolan lähellä Kaipiaisissa. Muutaman päivän kuluessa saamme kiskolähetykset kuntoon ja pääsemme niitä vaihtamaan.

Junien kulkusuuntien vaihto auttaisi

Nyt käyttöön otetut nopeusrajoitukset aiheuttavat pääradan junaliikenteelle noin 10-15 minuutin myöhästymisiä lähiviikkojen ajan.

Ulkomailla on kehitetty jo malleja miten väsymissäröjä voitaisiin ennaltaehkäistä. Yksi keino on hioa ja jyrsiä kiskoja vuosittain, mutta se on kallista ja hidasta.

Toinen ehkä yllättäväkin tapa olisi ajaa kiskoja välillä "väärin päin"

Markku Nummelin

– Toinen ehkä yllättäväkin tapa olisi ajaa kiskoja välillä "väärin päin", siis välillä toisilla kiskoilla etelään ja välillä pohjoiseen. Ilmiöhän syntyy juuri silloin, kun kiskoja ajetaan aina samaan suuntaan, Nummelin muistuttaa.

Hän mukaansa suuntien vaihto on teknisesti mahdollista, koska Suomessa radat on tehty liikennöitäviksi molempiin suuntiin.

– Siinä on tosin informaatio-ongelma. Miten etukäteen informoidaan asiakkaita siitä, että juna lähteekin laiturin toiselta puolelta. Tämä on kuitenkin yksi vaihtoehto.

Lue seuraavaksi