Uintikampanja vetää myös vesijumppaan

Ui kesäksi kuntoon -kampanja käynnistyi maaliskuun alussa 23 kerran. Pelkkään uimiseen ei kunnon kohotus jää, vaan myös vesijuoksu ja erilaiset vesijumpat ovat kasvattaneet suosiotaan.

terveys
Uimareita Tervakosken uimahallin altaassa
Ville Välimäki / Yle

Kajaanin Kaukaveden uimavalvojan Minna-Mari Seppäsen mukaan Ui kesäksi kuntoon (siirryt toiseen palveluun) -kampanjan ajatuksena on innostaa ihmisiä paitsi kohottamaan kuntoaan, myös vesiliikunnan pariin.

– Tarkoituksena on myös muistutella vesiturvallisuudesta. Uimataito on tärkeä siksikin, että se voi joskus pelastaa hengen.

Kajaanissa kampanjaan otti viime vuonna osaa yli 500 kunnon kohottajaa. Seppänen kertoo tämän olleen iso pomppaus edeltävään vuoteen nähden. Kampanja on löydetty myös uudessa vesiliikuntakeskuksessa.

– Tänäkin vuonna olen huomannut, että uusia kasvoja on tullut mukaan kampanjaan.

Minna-Mari Seppänen.
Minna-Mari Seppänen on Kajaanin Kaukavedessä uimavalvojana.Jarkko Remahl / Yle

Osallistujamäärän ohella myös uidut matkat ovat huimia.

– Viime vuonna kampanjaan osallistujat uivat yhteensä 1245 kilometriä. Matka oli parempi kuin edeltävä vuonna, ja tänä vuonna pyritään vielä pidemmälle, sanoo Kaukaveden uimavalvoja Minna-Mari Seppänen.

Monien uimareiden kanssa olen jutellut, että kun se kipinä syttyy, niin uiminen jatkuu kampanjan jälkeen harrastuksenakin.

Minna-Mari Seppänen

Kainuussa haastetta pääsee koettelemaan Kajaanin, Kuhmon, Sotkamon ja Suomussalmen uimahalleissa.

Kampajasta veto päälle

Seppänen on huomannut ihmisten innostuneen harrasteesta niin, että jatkavat uimista mielellään kampanjan jälkeenkin.

– Kampanjan aikana moni saattaa käydä uimassa päivittäin. Monien uimareiden kanssa olen jutellut, että kun se kipinä syttyy, niin uiminen jatkuu kampanjan jälkeen harrastuksenakin. Vaikkei sitten enää aivan päivittäin, niin kolmesta neljään kertaa viikossa käydään uimassa.

Kunnon kohotuksesta innostutaan usein näin keväällä ja keinot voivat olla moninaiset. Seppänen luettelee useita syitä sille, miksi uiminen on hyvä harrastus kunnon kohottamiseen.

– Uiminen sopii ihan kaikille. Esimerkiksi jos on nivelsairauksia, uinti on pehmeä väline. Uimisen lisäksi vesiliikunnasta löytyvät vaikkapa vesijuoksu ja erilaiset jumpat. Uiminen on hyvä terveysliikuntamuoto, jota myös monet fysioterapeutit käyttävät kuntoutuksessa.

Ui kesäksi kuntoon -kampanjamainos Kaukaveden seinällä.
Jarkko Remahl / Yle

Kunnon kohottaminen ei vaadi valtavia suorituksia, vaan alkuun pääsee varsin helpolla.

Aina kun nousee sohvalta ylös, niin kaikki mitä tekee on vain positiivista.

Minna-Mari Seppänen

– Pääsääntö on liikuntaa puoli tuntia päivässä, jota ei tarvitse kerralla tehdä vaan myös lyhyemmissä pätkissä voi liikkua. Aina kun nousee sohvalta ylös, niin kaikki mitä tekee on vain positiivista, Minna-Mari Seppänen summaa.

Vesijuoksu ja jumpat innostavat

Sotkamon Vuokattihallissa kampanjaan otetaan osaa viidettätoista kertaa. Vuokattihallin uimavalvojan Pertti Hiukan mukaan osallistujia on vuosittain 50–100 henkeä. Hiukka kertoo erityisesti vesijuoksun ja jumppien nostaneen suosiotaan.

– Varttuneenpi väki viihtyy vesijuoksussa, ja sitä kautta myös vesijumppien kävijät määrät ovat kasvaneet.

Vuokatissakin on havaittu kampanjan nostama innostus uimisen harrastamiseen.

– Meillä on uimareita, jotka ovat löytäneet uinnin kampanjan kautta. Myös entuudestaan uintia harrastavat uivat useammin kampanjan aikana.