Pohjoiset olot vaativat paljon ammattikuljettajilta

Suomessa liikkuu paljon tavaraa kumien päällä. EU:n ammattikuljettajadirektiivin mukaan, ammatikseen ajavilla on oltava ajokortin lisäksi ammattipätevyys. Pohjolan Liikennekoulun liikenneopettaja Pia Kaimio uskoo, että direktiivin myötä kuljettajien ammatin arvostus kasvaa.

Kotimaa
Moottoritie Kemi-Tornio
Minna Aula / Yle

EU:n ammattikuljettajadirektiivi tuo ammattikuljettajien alalle paljon muutoksia. Direktiivi astui voimaan 10.9.2009, jonka jälkeen kuorma-autokortin ajaneiden tulee suorittaa erikseen ammattipätevyys-tutkinto, jos ajaminen on ammattimaista.

On aivan eri asia ajaa Lapissa kuin vaikkapa esimerkiksi Virossa.

Ilkka Nielsen

Esimerkiksi Kemissä ammattipätevyyskoulutusta tarjoaa Pohjolan Liikennekoulu. Liikenneopettaja Pia Kaimion mukaan EU:n ammattikuljettajadirektiivilla on paljon positiivisia vaikutuksia.

– Koulutuksella edistetään liikenneturvallisuutta. Tämä lisää myös ammattikuljettajien arvostusta siinä mielessä, että koulutuksen jälkeen heillä on tutkinto ja ammatti, Kaimio miettii.

Ammattikuljettajia tarvitaan tulevaisuudessa lisää

Pohjois-Suomen CAP-autokoulun aluejohtaja Ilkka Nielsen arvioi, että tällä hetkellä ammattikuljettajia vielä löytyy, mutta tulevaisuudessa niistä voi tulla pula. Suurten ikäluokkien jäädessä eläkkeelle tarvitaan nuoria kuljettajia.

– Pelkään henkilökohtaisesti sitä, että suomalainen osaaminen ammattiliikenteessä kärsii. Voi käydä niin, että Suomeen tulee muista EU-maista kuljettajien vyöry, joilla toki on näennäinen ammattipätevyys, mutta se on eri asia, riittääkö se täällä pohjoisen oloissa, joissa kelit ovat haastavat.

Varsinkin pohjoisessa raskaat ajoneuvot juuttuvat helposti lumeen ja liukkaat kelit pistävät ajotaidot koetukselle.

– On aivan eri asia ajaa Lapissa kuin vaikkapa esimerkiksi Virossa, Nielsen tuumii.

Jatkokoulutus suoritettava syksyyn mennessä

Kemiläinen Jouni on ajanut kuorma-autoa ammatikseen jo 1990-luvulta saakka. Hänen ei tarvitse hankkia ammttipätevyyttä enää erikseen, mutta kaikkien ennen direktiivin voimaan astumista (eli ennen 10.9.2009 C-kortin ajaneiden) tulee suorittaa ammattipätevyyden jatkokoulutus. Jatkokoulutus sisältää viisi koulutuspäivää ja se tulee suorittaa ennen 10. syyskuuta 2014.

– En ole vielä suorittanut. Tuuraan vakikuskeja, niin minulla ei ole työnantajaa joka koulutuksen maksaisi, Jouni kertoo.

Jatkokoulutukselle tulee hintaa useita satoja euroja. Jounin ammattikuljettajan ura päättyy, ellei hän suorita jatkokoulutusta määräaikaan mennessä.

Liikenneopettaja Pia Kaimio arvioi, että jatkokoulutuspaikat tulevat kesällä ruuhkautumaan.

– Onhan koulutusta tarjottu jo viiden vuoden ajan, mutta aina on niitä matti myöhäisiä, Kaimio hymyilee.