Suomalainen autokauppa lähtee valtaamaan Ruotsin vaihtoautomarkkinoita

Hämeenlinnalainen Kamux Oy lähtee valtaamaan Ruotsin omaperäisiä vaihtoautomarkkinoita. Nyt yrityksellä on Ruotsissa kolme liikettä, kolmen vuoden kuluttua niitä on 15-17, uskoo Kamux Oy:n toimitusjohtaja Juha Kalliokoski. Kamux suunnittelee ensimmäisiä vaihtoautomyymälöitä myös Saksaan.

talous
Mies istuu autossa.
Timo Leponiemi / Yle

Kamux Oy on Kanta-Hämeen vahvimmin kasvavia yrityksiä ja se on ollut jo vuosia AAA-luokituksessa. Yrityksellä on Suomessa 24 liikettä. Viime vuonna Kamux teki yli 150 miljoonan euron liikevaihdon, kun se toissavuonna oli 111 miljoonaa euroa. Tänä vuonna tavoitteena on 200 miljoonaa euroa ja vuoden 2016 visiossa 300 miljoonaa euroa.

Tarkoituksemme on kolmessa vuodessa tuplata liikevaihtomme.

Juha Kalliokoski

– Kyllä meidän tarkoituksemme on kolmessa vuodessa tuplata liikevaihtomme. Se on tekemistä vaille valmis, naurahtaa Kalliokoski pääkonttorissaan Hämeenlinnassa.

– Kun kasvumäärät pilkkoo olemassaoleviin ja uusiin liikkeisiin, ja jakaa ne toimipisteittäin ja myyjittäin, ne ovat jokapäiväistä tekemistä.

Ruotsin vaihtoautokauppaa odottaa murros

Juha Kalliokosken suunnitelmissa on, että seuraavien kolmen vuoden aikana Kamux lisää liikkeidensä määrää varsinkin Ruotsissa. Ruotsissa vaihtoautokaupat tehdään pääosin yksityishenkilöiden kesken, toisin kuin Suomessa.

– Ruotsissa on tuplamarkkinat Suomeen nähden, reilun miljoonan auton vuosimyynti, josta kuluttajat hoitavat 70 prosenttia keskenänsä. Meidän tarkoituksemme on lyödä kiilaa sinne väliin ja olla ensimmäinen ketju, joka hoitaa puhdasta vaihtoautokauppaa.

– Jos kaikki menee hyvin, meillä on kolmen vuoden päästä ensimmäiset liikkeet myös Saksassa, ennakoi Kamuxin toimitusjohtaja Juha Kalliokoski.

Autoja tulee, autoja menee

Kamuxin hyvä menestys perustuu autojen nopeaan kiertoon ja kevyeen hallintoon. Hämeenlinnaan vuodenvaihteessa valmistuneessa uudessa autotalossa on tilaa 70 autolle. Helmikuussa Kamux myi tästä myymälästä 101 autoa.

– Tarkoitus on, että autot parkkeeraavat täällä mahdollisimman vähän. Pesussa käyvät ja kuvat otetaan. Ihanne on, että auto päätyy uudelle omistajalle viikossa, mutta keskimäärin varaston kierto on kuitenkin reilut 30 päivää. Pienet kustannukset ja nopea varaston kierto ovat avain menestykseemme, sanoo toimitusjohtaja Juha Kalliokoski.

Kamuxin kannalta nettikauppa tuli sopivaan saumaan. Jokainen auto on minkä tahansa myymälän myytävissä.

Kamux Oy on Kanta-Hämeen vahvimmin kasvavia yrityksiä.

Juha Kalliokoski

– Kivijalkakauppojen lisäksi meillä on netin avulla valtakunnallinen peitto. Olemme hinnoitelleet automme niin, että ne ovat 3-5 edukkaimman joukossa, mitä tästä maasta myynnistä löytyy. Toisaalta me taas maksamme paremman hinnan, koska meille riittää pienempi kate. Autoista 60 prosenttia ostamme rahoitus- ja leasing-yhtiöistä, loput 40 prosenttia yksityishenkilöiltä.

– Suomen myymälöidemme lisäksi suomalainen automies voi ostaa auton myös Ruotsin myymälästämme tai Saksasta.

Luottamuskauppaa molemmin puolin

Kamuxin autokauppa perustuu luottamukseen. Myyjä ja ostaja kertovat rehellisesti auton kunnon. Jos auto ei vastaa myyjän ilmoittamaa, autoa ei tarvitse ostaa. Toisaalta asiakkaan vaihtoon tarjoaman auton pitää myös vastata luvattua. Vain ani harvoin asiakkaan ilmoitus oman autonsa kunnosta ei vastaa totuutta, toteaa toimitusjohtaja Juha Kalliokoski, entiseltä ammatiltaan poliisi.

Hämeenlinnaan suunniteltuun isoon autokauppakeskukseen Sunny Car Centeriin Juha Kalliokoski suhtautuu epäillen ja pitää sitä suuruudenhulluna ajatuksena.

– Itse olen jalat maassa oleva kaveri. Toki tälle seutukunnalle olisi hyvä, jos se toteutuisi, mutta minä en näe sitä mahdollisuutena.