Meksikolainen puputyttö tahtoo olla pornofantastinen

Maailmalla poikkeuksellisen hyvin menestynyt suomalaisnäytelmä ottaa kantaa sukupuolirooleihin viihdyttävällä tavalla. Meksikolainen teatteriryhmä vierailee tällä viikolla näytelmän kanssa Espoon kaupunginteatterissa.

kulttuuri
kaksi miestä pöydän ääressä, nainen seisoo pöydälla
Espoon Kaupunginteatteri

La chica conejita eli Puputyttö yrittää olla kaunis, puhdas, siisti, ihana ja seksikäs. Hän keimailee, pettyy ja keimailee taas – kunnes lopulta purkaa paineensa ampumalla kaikki näyttämöllä olijat.

– Halusin kirjoittaa tytöstä, joka haluaisi olla pornofantastinen, näytelmäkirjailija Saara Turunen kertoo.

– Hän katsoo telkkaria ja elää haavemaailmassa. Hän haluaisi olla povipommi.

Turusen Teatterikorkeakoulussa kirjoittama näytelmä _Puputyttö _(2007) on herättänyt paljon kiinnostusta maailmalla. Se on käännetty yhdelletoista eri kielelle ja sitä on esitetty Suomen ja Meksikon lisäksi muun muassa Barcelonassa ja Prahassa.

Machoja ja luokkajakoja

Nyt _Puputyttö _palaa Suomeen meksikolaisen Conejillos de Indias -teatteriryhmän vierailuesityksenä. Näytelmässä kuvatut nuoren naisen ulkonäköpaineet ymmärretään hyvin myös Meksikossa.

– Näytelmä on hyvin yleismaailmallinen tarina sukupuolirooleista. Kulttuurien välillä on kyllä eroja, kuten vaikka latinalaisen Amerikan machokulttuuri, joka on varmasti aivan erilainen asia kuin Suomessa, esityksen ohjannut Gabriela Ochoa sanoo.

Espoon kaupunginteatterissa vierailevaa meksikolaista versiota varten näytelmää on muutettu loppujen lopuksi hyvin vähän. Kulttuurien erot näkyvät kuitenkin joissakin asoissa.

– Jos Meksikossa puhutaan isän mersusta, niin se tuo heti mieleen tietyn yhteiskuntaluokan. Meidän versiossamme puhutaan vain isän autosta, koska emme halua olla elitistejä.

Kuulopuheilla menestykseen

Samaan aikaan näytelmäkirjailija Saara Turusella riittää töitä. Hän ohjaa parhaillaan Liettuan kansallisteatteriin esitystä toisesta näytelmästään _Broken Heart Story _(2011). Turunen kiertää maailmalla puhumassa teoksistaan.

– Aika usein näytelmä on mennyt jonnekin siten, että joku kaveri, tuttava tai ystävä on sanonut jollekin, että luepa tää teksti, tää on tosi kiinnostava. Ei siihen auta sellainen, että seisoo jossakin jakkupuku päällä ja lasi kädessä, Turunen toteaa.

Ilman patsasteluakin Turunen on päässyt pitkälle. Muun muassa Meksikossa esitys otettiin vastaan hyvin ja Conejillos de Indias kutsuttiin esiintymään maan tärkeimpään kulttuuritapahtumaan Festival International Cervantinoon.

Ryhmän jäsen, näyttelijä Emilio Savinni pitää Turusen tekstiä merkittävänä nimenomaan meksikolaiselle kulttuurille.

– Machokulttuuri on latinalaisessa Amerikassa ja Meksikossa päivittäinen ongelma. Se on asia, joka pitäisi kiireen vilkkaa saada ratkaistua. Muutoksen on tultava jostain ja tämä voi olla yksi keino edesauttaa sitä, että pääsemme eroon stereotyypeistä sen suhteen, millainen naisen tai miehen pitäisi olla, Savinni sanoo.

Fantasiaväkivaltaa oikean väkivallan varjossa

Näytelmä yltyy paikoin väkivaltaiseksi, kun sen päähenkilön paineet kasvavat liian suuriksi ja hän kuvittelee ryhtyvänsä veritekoihin. Näyttämöllä väkivalta on tyylitelty muistuttamaan toimintaelokuvien ammuskelukohtauksia.

_Puputytön _väkivaltaisuus yllätti esityksen meksikolaisen ohjaajan.

– Tiedän, että Suomessa on hyvin vähän tällaista väkivaltaa. Ehkä se on tulosta siitä, että tytön perhe oli hyvin konservatiivinen ja hän ei saanut sanoa julki ajatuksiaan. Hän joutuu pitämään sen kaiken sisällään, kunnes räjähtää, Ochoa pohtii.

Väkivaltaisten kohtausten voisi kuvitella herättävän enemmän tunteita Meksikossa, jossa eletään maan historian ehkä väkivaltaisinta aikaa. Näytelmän väkivalta on ohjaajan mukaan kuitenkin perustavalla tavalla erilaista.

– Meksikon väkivalta on täysin käsittämätöntä. Sitä ei voi verrata mihinkään. Näytelmän väkivalta on sen sijaan täysin kuvitteellista. Hän ei tapa ketään oikeasti, vaan se on hänen fantasiansa, jolla hän pääsee itsekin irti ahdistuksestaan. Katsojat kokevat sen jotenkin vapauttavana.

Menestystekstiinkin voi kyllästyä

Näytelmäkirjailija Saara Turunen on nähnyt myös meksikolaisten _La chica conejita _-esityksen. Hän kertoo pitäneensä esityksessä erityisesti pääosan esittäjästä.

– Hän on tosi osuva ja näyttelee hirveän hienosti. Esitykseen oli myös saatu huumoria käännöstä meksikolaistamalla.

Kansainvälinen menestys vie aikansa. Turunen myöntää, että seitsemän vuoden aikana menestysnäytelmäänkin ehtii toisinaan kyllästyä.

– Se ei ole enää ajatuksissa mukana. Mutta kun on nähnyt eri versioita näyttämöllä, niin kyllä niistä aina innostuu uudelleen. Ja kun näkee, että muut ihmiset ovat innostuneet siitä, niin se on aina se suola.