Helsingissä huristellaan tulevaisuudessa pikaraitioteitä – nykyvauhti ei riitä matkustajille

Raitiovaunut ovat edelleen varsin suosittuja kulkuvälineitä etenkin Helsingin keskustassa, mutta pitkillä matkoilla muut kulkumuodot ajavat suosiossa helposti hitaan ratikan ohi.

Kotimaa
Havainnekuva raitiovaunusta Tampereen Kalevassa
Havainnekuva raitiovaunusta.Ramboll

Tulevaisuuden ratikoiden on oltava huomattavasti nykyistä nopeampia, jotta ne pystyvät kilpailemaan matkustajista.

Helsinki etsiikin vastausta tulevaisuuden liikenteeseen pikaraitioteistä. Nykyiseen raitiovaunuliikenteeseen verrattuna pikaratikat kulkevat nopemmin ja pidemmillä pysäkkiväleillä.

Jotta se olisi tarpeeksi houkuttelevaa, sen pitää olla nopeaa.

Artturi Lähdetie

Pikaraitioteitä on suunniteltu etenkin kehämäisille runkolinjoille, kuten Jokeri-linjalle.

Vaikka ratikat ovat keskustan lyhyillä matkoilla yhä varsin suosittuja, pitkillä matkoilla ne menettävät hohtoaan, kertoo projektipäällikkö Artturi Lähdetie HKL:stä.

- Tulevaisuudessa Helsinki on kaupunkikeskusten verkosto ja niiden välillä liikutaan raitioteillä. Se ei ole mahdollista, jos raitiovaunut liikkuvat yhtä hitaasti kuin nykyään. Jotta se olisi tarpeeksi houkuttelevaa, sen pitää olla nopeaa. Siksi emme voi toteuttaa samanlaista raitiotietä mikä Helsingin keskusta-alueella tällä hetkellä pyörii.

Ratikat ja autot eri teille

Kaupungin tavoitteena on painottaa liikkumista tulevaisuudessa mm. pyöräilyyn ja joukkoliikenteeseen ja nimenomaan raideliikenteeseen.

Helsingin liikkumisen kehittämisohjelmassa todetaan joukkoliikenteen runkolinjajärjestelmän olevan olennainen usean keskuksen kaupungin liikkumisessa. HKL on huomauttanut, että kehittämisohjelmaan pitäisi kirjata nimenomaan pikaraitioteiden merkitys runkolinjaverkostossa.

HKL:n mukaan liikenteen nopeuttaminen vaatii mm. raiteiden erottamista autoliikenteen seasta. Hyvä esimerkki mahdollisesta pikaraitioväylästä on esimerkiksi Mäkelänkatu, jossa kiskot on eristetty autoliikenteestä.

Nykyisiin keskustalinjoihin ei välttämättä tule suuria muutoksia, vaan pikaraitiotiet tulisivat pääosin nykylinjojen lisäksi mm. uusiin kaupunkikeskuksiin kuten Östersundomiin.

- Nykyisten linjojen lisäksi tulisi uusia linjoja ja verkko laajenisi esikaupunkeihin. Nykylinjasto voi säilyä melko ennallaan, mutta kaupunkikeskustelun välille osittain hyödyntäen nykyistä verkkoa kuten Munkkivuoressa tai Käpylässä, Lähdetie arvioi.

Nopeimmillaan ensimmäinen pikaraitiotie eli Raidejokeri voi olla liikenteessä vielä tämän vuosikymmenen puolella.