Metro on suositumpi kuin koskaan

Metroliikenteessä tehtiin viime vuonna matkustajanennätys. Metroradan varrelle nousseet uudet alueet ovat kasvattaneet matkustajamääriä. Raitiovaunulla matkustaminen sen sijaan väheni.

Kotimaa
Hakaniemen metroasema.
Yle

Helsingin metrossa tehtiin peräti 63,5 miljoonaa matkaa vuoden 2013 aikana. Vuotta aiemmin metromatkoja tehtiin noin miljoona vähemmän.

HSL:n joukkoliikennesuunnittelujohtajan Tero Anttilan mukaan uusien alueiden, kuten Kalasataman ja Jätkäsaaren nousu näkyvät metromatkustuksen ennätysluvuissa. Myös Itä-Helsingin tasainen rakentaminen on vaikuttanut metron käyttöön pitkällä aikavälillä.

- Metro on paitsi liikennejärjestelmä, niin myös kaupunkirakenteen kehittäjä. Asemien ympärille rakennetaan, jolloin tulee lisää matkustajia. Helsinki on määrätietoisesti kehittänyt rakennettaan kestävän kehityksen periaatteen mukaisesti ja se näkyy metrossa sekä lähijunissa tasaisena kasvuna, sanoo HSL:n joukkoliikennesuunnittelujohtaja Tero Anttila.

Yömetro ja tiuhat vuorovälit saavat kiitosta

Marraskuussa 2013 alkanut yömetrokokeilu on otettu hyvin vastaan.

- Tämä on ollut jo pitempiaikanen terndi, että metron matkustajakysynytä nousee. Matkustajamäärät ovat nousseet erityisesti keskusta-alueella, missä suurin osa yöliikenteen käyttäjistä kulkee, kertoo HKL:n toimitusjohtaja Matti Lahdenranta.

Myös metron tiuhat vuorovälit vetävät matkustajia, kertoo HSL:n viestintä- ja markkinointijohtaja Mari Flinck.

- Metron käyttäjien tyytyväisyys on huippuluokkaa. Asiakkaat haluavat kulkuvälineen, joka kulkee niin tiuhaan, että heidän ei tarvitse katsoa aikatauluja. Myös muissa kansainvälisissä metrokyselyissä tämä toive tulee esille. Lyhyt vuoroväli tulee mahdolliseksi, kun riittävän paljon ihmisiä asuu samalla alueella.

Raitiovaunu menetti matkustajia

Kaikella raideliikenteellä ei kuitenkaan mennyt viime vuonna yhtä hyvin, sillä raitiovaunuissa matkustaminen väheni.

- Korjaustyöt Hakaniemen torin alueella aiheuttivat viime kesänä sen, että useat raitiolinjat kulkivat poikkeusreiteillä ja matkustajamäärät vähenivät. Kutakuinkin varmana voidaan pitää sitä, että Sörnäisistä Hakaniemen kautta keskustaan matkustavia on siirtynyt raitiolinjoilta metron käyttäjiksi, Anttila sanoo.

Raitiovaunujen käyttö on kuitenkin tehostunut, sillä raitioliikenteessä käytetään aiempaa enemmän matalalattiavaunuja, joihin mahtuu paljon ihmisiä.