1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. ilmiöt

Pulmapeli pakottaa ajattelemaan

Verrattuna mekaanisiin peleihin, pulmapelien luonteeseen kuuluu tietty hitaus, pysähtyminen ongelman ääreen. Vaasassa Pulmapuotia isännöivän Tomas Lindenin mukaan pulmapelit tarjoavat aivoille verryttelyä sudokujen ja sanaristikoiden tavoin.

ilmiöt
Tomas Linden
Tomas Linden on työskennyt pulmapelien kanssa jo 25 vuotta. Birgitta Vuorela/Yle

Mekaanisten pelien maailma houkuttaa nykyään monia ikään katsomatta. Pelimaailma sähköistyy, mutta perinteisille pulmapeleillekin löytyy vielä kysyntää, uskoo vaasalaisen Pulmapuodin yrittäjä Tomas Linden.

Nykyään pelimaailma kulkee taskussa kännykän muodossa. Kaikkea ei kuitenkaan voi virtuaalisesti tarjota.

– Se on vähän erilaista kun tuote on oikeasti kolmiulottein ja kädessä, se on ehkä se kilpailuvaltti, arvelee Tomas Linden.

Pulmapuoti on pitäjänsä mukaan erikoisuus erikoisliikkeiden joukossa. Tomas Linden sanoo Pulmapuodin olevan Pohjoismaiden ainut pulmapeleihin erikoistunut kivijalkakauppa, Euroopassakin niitä on vain kymmenkunta. Vaikka pulmapelien vahvuus piileekin ehkä juuri siinä, että sitä on mukava näpelöidä, on kauppa siirtynyt enenevässä määrin nettiin myös Pulmapuodin osalta.

Pakko pysähtyä miettimään

Pulmapelit tarjoavat tekijälleen aivojumppaa ratkaisua etsiessä. Tomas Lindenin mukaan pulmapeleihin liittyy myös tietty sisäänrakennettu hitaus, hyvällä tavalla.

– Siinä joutuu keskittymään ja miettimään. Se ei mene niin, että painan tuota nappia, totean liian vaikeaksi ja painan uudelleen ja se alkaa alusta.

Parhaat pulmapelit näyttävät helpoilta. Yrität, mutta se ei onnistukkaan niin helposti.

Tomas Linden

Osa pulmapeleistä on Lindenin mukaan niin sanottuja ”Ahaa-pulmia”. Näissä peleissä idean oivaltaminen voi kestää pitkään, mutta kun se on ratkaistu, asia on kerralla selvä. Osa peleistä puolestaan tarjoaa haastetta pitkäksi aikaa.

– Suurin osa on sellaisia että vaaditaan monta ratkaisukertaa ennen kuin oikeasti tajuaa ja hallitsee peliä.

Oivalluksen ilo on Tomas Lindenin mukaan palkinnoista parhain.

– Parhaat pulmapelit näyttävät helpoilta. Yrität, mutta se ei onnistukkaan niin helposti.

Rubikin kuutio on taas muodissa

Yksi maailman tunnetuimista pulmapeleistä on rubikin kuutio. Buumi oli parhaimmillaan Suomessa 1970-1980 -lukujen taiteessa, mutta hyvästä ideasta riittää ammennettavaa vielä vuosikymmenten jälkeenkin. Juuri nyt rubikin kuutio on taas muodissa.

Pulmapuoti.
Pulmapuoti Vaasassa on lajissaan harvinaisuus.Birgitta Vuorela/Yle

– Rubikin kuution variatioita on viime vuosina tullut erittäin paljon. Syy on varmaan 3D printtereissä jotka mahdollistavat pienet sarjat. Uusi versiota tulee jopa kymmeniä vuodessa, pohtii Tomas Linden.

Uusiakin ideoita syntyy silti tiuhaan. Tomas Linden käy vuosittain kansainvälisessä pulmatapahtumassa, jossa uudet ideat punnitaan.

– Kyllä niitä siellä on esillä vuosittain tuhatkunta. Kaikki eivät ole hyviä, mutta aina löytyy kourallinen erinomaisia uusia ideoita.

Tomas Linden uskoo, että pulmapelit pärjäävät jakossakin osana muuta pelitarjontaa.

– Tietyt pelit ovat pysyneet satoja, osa jopa tuhansia vuosia mukana niin luulen että näitä pelataan myös tulevaisuudessa, sanoo Toma Linden.

Lue seuraavaksi