Älä treenaa kahvakuulilla yksin, jos et hallitse tekniikkaa

Kahvakuulaharjoittelu on tehokas ja suosittu liikuntalaji, mutta väärin tehtynä liikkeistä voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä. UKK-insituutin tietoon on tullut kahvakuulaharjoittelun aiheuttamia rasitusvammoja ympäri Suomea.

terveys
Opiskelijat treenaavat kahvakuulilla.
Yle

Kahvakuulatreenaus rantautui Suomeen reilut viisi vuotta sitten. Lajista tuli nopeasti suosittu, koska monet ovat saanet sillä hyviä tuloksia aikaan. Voimaa ja kestävyyttä kehittävä kahvakuulaharjoittelu vahvistaa koko kehon lihaksia.

Heilurimaiset liikkeet eroavat perinteisestä painoharjoittelusta. Kahvakuulaus saattaakin aiheuttaa rasitusvammoja, jos tekniikka ei ole hallussa. Kahvakuula täytyy saada liikkeelle jalkojen ja lantion voimaa käyttämällä. Jos liikkeet tehdään pelkästään selän ja käsien varassa, ne voivat rasittua liiaksi.

– Olen kuullut fysioterapeuteilta ja lääkäreiltä, että tämmöisiä ongelmia on paljonkin esiintynyt ympäri Suomea. Joskus on jouduttu hakeutumaan ihan fysioterapiahoitoon, kertoo UKK-instituutin tutkija ja terveystieteiden tohtori Marjo Rinne.

Kahvakuula ei sovi kaikille

Tuki- ja liikuntaelinten sairaudet ovat merkittävä työikäisten ongelma Suomessa. Jos kärsii jo valmiiksi niska- ja hartiaseudun sekä olkapäiden vaivoista, kahvakuulaharjoittelu saattaa aiheuttaa niille kohtuutonta lisärasitusta.

Lähtökohtaisesti täytyy osata hallita selkää ja työskennellä jaloilla. Silloin on turvallista nostaa vaikka kuinka isoa painoa.

Tutkija Marjo Rinne, UKK-instituutti

– Olkanivelessä on pitkälti vain lihasrakenne tukena. Siellä nivelpinnat eivät ole sopeutuneet kannattelemaan painoa, joten kahvakuulan ylösvienti edellyttää hyvää lihaskoordinaatiota. Jos ihmisellä on ryhtimuutoksia ja olkapäät ovat jäykät tai eteenpäin kiertyneet, tällaiset voimakkaat ja ylöspäin suuntautuvat liikeet kuormittavat olkaniveltä. Tällöin voi syntyä rasitusvammoja tai pieniä revähdyksiä niveltä ympäröiviin sidekudoksiin, jänteisiin tai lihaksiin, Rinne sanoo.

Selkävaivaisten kannattaa miettiä kaksi kertaa, ennen kuin tarttuvat kahvakuulaan.

– Selkäkivuilla on taipumus uusiutua hyvin herkästi. Kahvakuulaharjoittelussa on kiertoja, taivutuksia ja eteenpäin meneviä liikkeitä. Selkä pyöristyy ja kipeytyy, jos tekniikkaa ei hallitse lonkista, vaan kallistaa vartaloa eteenpäin. Lähtökohtaisesti täytyy osata hallita selkää ja työskennellä jaloilla. Silloin on turvallista nostaa vaikka kuinka isoa painoa.

Käytä painoja harkiten

Suurin riski loukkaantua on tottumattomalla harjoittelijalla, joka tekee liikkeitä yksin kotona.

– Kun näitä kahvakuulia myydään marketeissa ja ihmiset innostuvat ostamaan niitä kotiinsa, he tekevät kaikenlaisia liikkeitä, mitä ovat tottuneet tekemään esimerkiksi jumpassa. Kahvakuulassa tekniikka on kuitenkin erilainen, ja aluksi on tärkeää nähdä peilistä, että tekee liikkeen oikein, Rinne sanoo.

Hän kehottaa aloittamaan harjoittelun ohjatulla tunnilla, jotta oikea tekniikka tulee tutuksi. Sielläkin kannattaa käyttää omaa harkintaa ja malttia painojen valinnassa.

– Naisille noin kuusi kiloa on jo kova paino. Yli kymmentä kiloa ei missään nimessä kannata käyttää, jos on ensikertalainen. Miehillekin tämä määrä voi olla sopiva aluksi. Iäkkäille riittää neljä kiloa. Kuntokeskuksiin on kuitenkin saatettu hankkia vain tietty vakiosetti painoja, joten joskus siellä joudutaan harjoittelemaan ylikuormituksella.

Yksipuolinen harjoittelu on riskitekijä

Elixian kaikissa liikuntakeskuksissa on kolmesta viiteen kahvakuulatuntia joka viikko. Ryhmäliikuntatuotepäällikkö Inka Hasen mukaan tunnit ovat niin suosittuja, että asiakkaat varaavat ne täyteen jo etukäteen.

– Olemme huomioineet, että kahvakuula on haastava laji. Siksi tunneillamme on yksinkertaisia perusliikkeitä. Myös ohjaajien koulutus on tärkeää, että he osaavat korjata jäseniemme liikeratoja. Pyrimme rajoittamaan osallistujamäärän noin kolmeenkymmeneen henkilöön, jotta tunnit pysyvät turvallisina, Hase kertoo.

Hase suosittelee, että liikuntaa harrastetaan monipuolisesti. Jos hurahtaa yhteen lajiin, loukkaantumisriski kasvaa.

– Pieni osa, alle viisi prosenttia jäsenistämme, käy kahvakuulatunneilla yli neljä kertaa viikossa. Rasitusvammoja saattaa ilmetä, jos harjoittelu on yksipuolista.