Kelirikko on täällä taas: "Ei auta kun vauhtia puottoo ja irvistellä"

Nyt ovat erityisen huonossa kunnossa sekä soratiet että päällystetyt. Pintakelirikko on Mikkelin korkeudella jo täysillä päällä, runkokelirikkoa vielä odotellaan.

Kotimaa
Kuoppainen ja kurainen hiekkatie.
YLE / Kalle Pallonen

Kelirikkokausi on käynnistynyt toden teolla itäisessäkin Suomessa viimeisen viikon aikana. Etelä-Savossa ELY-keskus on jo laittanut ensimmäisiä kelirikosta varoittavia merkkejä teiden varsille. Soratiet ovat monin paikoin erittäin huonossa kunnossa.

- Kelirikosta varoittavat merkit laitetaan joka kevät kun tiet alkavat pehmentyä. Esimerkiksi Juvalla ja Savonlinnassa merkit laitettiin paikoilleen jo viime viikolla. Nythän tiet ovat vielä jäässä, mutta pinta on pehmeä. Runkokelirikon aika on sitten myöhemmin, aluevastaava Harri Hyyryläinen Etelä-Savon ELY-keskuksesta sanoo.

Kelirikon rajuutta on mahdotonta ennustaa, mutta hyvältä ei näytä. Ympäri Etelä-Savoa työkseen maitoautolla autoileva Marko Kohvakka näkee tieverkon valtaväyliltä kaikkein pienimpiin kinttupolkuihin, eikä ole ilahtunut tämän kevään säistä.

- Kyllähän nämä niin surkeita on, että ei tiedä itkiskö vai nauraisko. Tosi kurjaksi on menneet. Kuoppaisuus on paha, ja nyt kun pinta on vähän sulanut, niin ne on liukkaita ja ropakkoisia ja livettää aika tavalla. Melkein sanoisin, että yksityistiet on nykyään paremmassa kunnossa kuin valtion tiet. Ja päällystetyissä teissäkin todella pahoja reikiä.

Kelirikon vaikeusaste riippuu säästä

Hyyryläinen ei pidä tilannetta poikkeuksellisena, sillä joka kevät tiet ovat kehnoja. Siihen, miten kehnoja ne ovat, vaikuttavat eniten säät.

- Tuulinen ja aurinkoinen ilma kuivattaa tiet, mutta räntäsade on pahinta. Se jää kastelemaan tien pinnan eikä valu pois niinkuin sade. Nyt voi olla iloinen siitä, että ainakaan ei ole jääpolanteita tänä keväänä. Monesti ne tekevät ajamisesta hankalaa, kun alkavat sulaa. Mutta kyllä meidän on pakko hyväksyä, että tiet on välillä tämmöisessä kunnossa.

Maitoauton kuljettaja ei syytä ainoastaan säitä vaan epäilee tienpidon ja kalustojen olevan osaltaan syypää huonoon tilanteeseen.

- Tien muoto on mennyt niin tasaiseksi, että sieltä ei valu vedet ollenkaan pois. Vesi seisoo aina tiellä ja tie reikääntyy heti. Ennen teillä oli paremmat kallistukset kun käytettiin tiehöyliä, mutta ei nykyisellä kalustolla näytetä saavan niitä yhtä hyviksi, Kohvakka sanoo.

Hyyryläisen mukaan Kohvakka on jyvällä ajatuksissaan.

- Totta, että tien poikkileikkausmuoto voisi helpottaa veden valumista tieltä. Se saadaan kyllä tehtyä raskaalla lanallakin, mutta ongelma onkin oikeastaan siinä, että keväällä kallistuksia tarvitaan, mutta talvella tie taas saisi olla tasainen tai se on helposti liukas ja viettää sitten vielä ojaan. Kyllä kallistuksia teille pyritäänkin tekemään keväisin.

Päällystetyillä teillä oltava nyt erityisen hereillä

Sorateitäkin pahemmin säistä ovat kärsineet päällystetyt tiet. Jatkuvasti märkä tien pinta on rapautunut tänä talvena ennätysvauhtia ja päällystetyillä teillä saa ollakin nyt tarkkana.

- Keväällä tie voi tuntua tosi hyvältä ja vauhtia tekee mieli nostaa, mutta juuri näillä päällystetyillä teillä voi olla yhtä-äkkiä aivan hurjia routaheittoja. Varsinkin jos ajaa tietä, mitä ei ole paljon liikkunut, on syytä olla varovainen varsinkin vesilätäköiden ja reunapainaumien kohdilla. Sorateissä kuopissa on loivat reunat, mutta päällystetyn tien kuoppa voi hajottaa auton pahastikin, Hyyryläinen sanoo.

- Maltillahan siellä on ajettava ja koetettava kuoppia väistellä, mutta kuoppiakin kun on koko tien leveydeltä, niin ei siinä auta kun vauhtia pudottaa ja irvistellä, on ammattikuski Kohvakan vinkki tien päälle.