Tutkija: Nestemäinen sokeri pahinta – litra appelsiinimehua ylittää suositukset nelinkertaisesti

Erityisesti lasten sokerinsaantiin olisi syytä kiinnittää entistä enemmän huomiota. Pullien ja makeisten sijaan nestemäinen sokeri, kuten mehut ja limsat ovat elimistölle pahimpia.

Ylen aamu
Heli Kuusipalo.
Käytätkö omasta mielestäsi liikaa sokeria? Yle Uutiset kysyi asiaa verkkosivuillaan, ja keskustelu on ollut varsin vilkasta. Aamu-tv:ssä kommenteja ruoti THL:n tutkija Heli Kuusipalo, joka antoi myös vinkkejä sokerinkulutuksen vähentämiseen.

Keskustelu sokerin haitoista on lisääntynyt entisestään sen jälkeen kun Maailman terveysjärjestö WHO suositteli viime viikolla vähentämään sokeria. Leivosten ja pullien sijaan sokeri on pahinta nestemäisessä muodossa, kuten limsoissa ja mehuissa.

– Esimerkiksi appelsiini on ihan hyvä joko mehuna tai puuron lisänä aamiaisella. Mutta jos lounaan sijasta juo litran mehua, niin siitä on jo haittaa. Litrassa appelsiinimehua on sata grammaa sokeria eli nelinkertainen määrä WHO:n suositukseen verrattuna, muistuttaa tutkija Heli Kuusipalo Terveyden ja hyvinvoinninlaitokselta.

WHO:n uusien suosituksen mukaan sokerin osuuden päivittäisestä energiansaannista tulisi olla alle 10 prosenttia eli alle 50 grammaa sokeria, mutta sen vähentäminen alle viiteen prosenttiin auttaisi WHO:n mukaan edelleen vähentämään terveyshaittoja.

– Esimerkiksi Yhdysvalloissa sokerin kulutus on niin suurta, että sen saanti on jopa 15 prosenttia päivittäisestä energiamäärästä.

Kuten Yhdysvalloissa myös monessa muussa maassa sokeria käytetään huomattavasti enemmän Suomeen verrattuna.

– Vaikka meillä sokerin kulutus on noussut viime aikoina, niin se on silti aikuisilla keskimäärin kymmentä prosenttia energiasta eli WHO:n suosituksen mukaista, sanoo Kuusipalo.

Ylimääräinen sokeri muuttuu kehossa läskiksi. Liika sokeri lisää sisäelinten ympärillä olevaa rasvaa, kuten rasvoittaa maksaa. Maksa ei siis rasvoitu pelkästään juomalla alkoholia, kuten aikaisemmin on ajateltu.

Lasten sokerinsaantiin syytä kiinnittää huomiota

Erityisesti pienten lasten sokerinsaantiin olisi syytä kiinnittää huomiota. Jo alle kaksivuotiaiden lasten sokerin saanti on reippaasti yli WHO:n suosittaman kymmenen energiaprosenttia.

– Eniten lapset saavat sokeria mehuista ja makeista jugurteista. Tutkimuksissa on havaittu, että pienillä lapsilla jopa parikymmentä prosenttia energiasta sokerina, huomauttaa tutkija Heli Kuusipalo Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta.

Ravitsemussuosituksissa puhutaan nykyään yksittäisistä ravintoaineista ruokavalion kokonaisuuden sijaan. Kuusipalo pitää keskustelua hiilihydraattien laadusta tärkeänä. Kuusipalo kuitenkin muistuttaa, että kaikenlainen sokeri ei ole ihmiselle pahasta.

– Jos ollaan tarkkoja, sokeri on ihmisen tärkein polttoaine. Elimistö tarvitsee verensokeria eli glukoosia, jotta pystymme ajattelemaan ja toimimaan.

Prisma Studion toimittaja Pirjo Koskinen yrittää elää kuukauden ilman sokeria. Yritystä voi seurata Yle Tieteen sivuilla.