Mullistavan puuauton rakenteita vahvistaa merilappilainen teräs

Geneven autonäyttelyssä esitelty puukomposiittiauto pitää sisällään suomalaista puualan uusinta osaamista, mutta myös merilappilaista suunnittelua ja valmistetta olevia teräsrakenteita. UPM:n ja Metropolian lisäksi uudenlaisen kaupunkiauton tiimissä on ollut mukana myös Lapin AMK.

Kotimaa
Lapin ammattikorkeakoulun yliopettaja Timo Kauppi ja projektipäällikkö Jukka Joutsenvaara.
Yle / Jari Vesa

Puun käyttö autojen rakenteessa ei ole mitään uutta, mutta UPM:n, Metropolia AMK:n ja Lapin AMK:n yhteistyönä tekemä puukomposiittiauto Biofore vie uusiutuvien materiaalien käytön autonvalmistuksessa aivan uudelle tasolle.

Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä julkistettu kaupunkiautokonsepti on tarkoitettu esittelemään UPM:n kehittämiä uudentyyppisiä puukomposiittirakenteita, joita on käytetty muun muassa auton korissa ja sisustuksessa.

Koska autoa ei voi rakentaa pelkästään puusta, on kantavia osia ja esimerkiksi moottorin ja alustan ripustuksia rakennettu teräksestä ja hiilikuidusta.

Teräsosaamisen suhteen projektissa on käännytty Lapin ammattikorkeakoulun Kemi-Tornion jaloterässtudion puoleen. Projektipäällikkö Jukka Joutsenvaaran auton teräsrakenteiden suunnittelu ja valtaosin myös valmistus on merilappilaista tekoa.

– Teräsrakenteissa on käytetty sekä torniolaista jaloterästä että Raahen lujia hiiliteräslaatuja. Kantavat rakenteet ovat terästä ja käyttökohteesta riippuu millaista terästä on käytetty, Joutsenvaara sanoo.

Biofore-konseptiauto on valmistettu pitkälti biomateriaaleista.

Teräsosaamista Kemi-Torniosta

Metropolia on kunnostautunut jo useissa autoalan projekteissa, joissa on muun muassa kehitetty sähköauto ERA ja Student Formula sarjan kilpureita. Entinen Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu puolestaan on profiloitunut teräsalan osaamisellaan.

– Tämä on ollut erittäin antoisa projekti meille, sillä nyt olemme toden teolla päässeet kiinni ajoneuvoteollisuuden vaatimustasoon ja saaneet tietoa osaamisesta mitä autoalan alihankkijoilta vaaditaan, kuvailee projektin antia yliopettaja Timo Kauppi.

– Lisäksi autoon tarvittujen rakenteiden valmistaminen ja esimerkiksi 3D-suunnittelu on ollut vaativaa työtä jaloterässtudiolle.

Konseptiauto koeajoon Meri-Lappiin toukokuussa

Valmista autoa Meri-Lapissa ei vielä ole nähty, mutta senkin aika tulee. Autoa on määrä esitellä suurelle yleisölle Digipoliksessa toukokuun lopulla.

– Olemme tietysti päässeet näkemään muotoilua ja kokoonpanoa, mutta vielä ei tiedetä miltä auto tuntuu. Toukokuussa sekin selviää ja toivottavasti pääsemme myös koeajolle, Joutsenvaara sanoo.

– Sen verran käytetystä puukomposiittimateriaalista on tietoa, että sitä ei vaivaa sama ongelma kuin Trabantia aikanaan: materiaalin pitäisi olla tikankestävää, Kauppi vitsailee.