Sähköjuna houkutteli satoja Kemijärven asemalle

Kemijärvellä sadat ihmiset olivat vastaanottamassa kaupunkiin saapunutta ensimmäistä sähköjunaa tiistaina. Aseman tienoo täyttyi tungokseen asti väestä jo tuntia ennen junan saapumista. Ihmiset tulivat todistamaan Kemijärven junakapinan lopullista voittoa. Kemijärven radalta jo kerran poistettu yöpikajuna tuotiin takaisin sähköjen kanssa! Ja sitä juhlittiin.

liikenne
Joulupukki Kemijärvi junajuhla
Myös Joulupukki oli saapunut ihmettelemään ensimmäistä sähköjunaa Kemijärven asemalle. Joulupukki hämmästeli suurta ihmismäärää.Jorma Korhonen / Yle

Junan saapuessa ihmiset hurrasivat ja taputtivat käsiään yhteen. Torvisoittokunta soitti reipasta marssimusiikkia ja porokeittopata porisi. Kirkas kevätaurinko kruunasi junajuhlan. Ihmiset olivat iloisia ja tyytyväisiä. Kamerat räpsyivät.

- Tällaiseen juhlaan pääsee vain kerran elämässään, tuumasi Heikki Honkanen Pelkosenniemeltä. Mies katseli sähköjunaa ja oli ylpeä itälappilaisten voimannäytöstä ja peräänantamattomuudesta.

Jos oli Heikki ensimmäistä kertaa tällaisessa junajuhlassa, niin kemijärveläinen Erkki Ahola jo toista. Erkki oli 6-vuotias, kun ensimmäinen höyryjuna saapui Kemijärvelle 1930-luvun lopulla.

- Siinä oli pienen pojan silmät suurena, kun se juna puuskutti asemalle ja laiturille asteli arvokkaannäköisiä silinterihattuisia rautatieherroja, hän muisteli.

- Mutta nyt on väkeä täällä enemmän ja komeat juhlat ovat nämäkin, hän huomautti.

Asemalle tuodut alakoululaiset hämmästelivät moista menoa ja tietysti sähköjunaa. Mutta pitihän Joulupukkiakin käydä moikkaamassa.

Ihan tavallisennäköisiä rautatieherroja

Tulipa junassa nytkin rautatieherroja, mutta ihan tavallisen näköisiksi sanottiin. Sinne he hukkuivat yleisön joukkoon - paitsi ne, jotka pöntöstä puhuivat, kuten Liikenneviraston ylijohtaja Kari Ruohonen ja VR:n kaukoliikennejohtaja Ari Vanhanen. Miehet kiittelivät itälappilaisten kanssa tehtyä yhteistyötä.

Ja vastakiitokset Ruohoselle ja Vanhaselle ja muille sähkörataprojektiin osallistuneille - myös poliittisille päättäjille - lähetti Kemijärven kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Heikki Nivala.

Liikenneministeri Merja Kyllönen niinikään kehui kemijärveläisten yksituumaisuutta juna-asiassa. Hän toivoi, että sähkörataa myös käytetään. Samaa toivoi projektipäällikkö Pekka Rautoja Liikennevirastosta. Kemijärven radan matkustajamäärä on ollut hienoisessa laskussa.

- Tästä on hyvä ponnistaa eteenpäin ja kohti uusia saavutuksia, hän sanoi.

Seminaarissa kysyttyä

Junajuhlan yhteydessä järjestettiin myös pieni seminaari Heralammen yritystalolla. Liikenneministeri Kyllönen sen kiireisenä ohitti - hyppäsi taksiinsa ja hurautti takaisin Suomussalmelle.

Kemijärven kaupunginhallituksen puheenjohtaja Arto Ojalaa kiinnosti, miksi autovaunu hinataan Kemijärvelle vain kerran viikossa ja loppuviikolla - miksei joka päivä? Olletikin näin keväällä tarvetta olisi. VR:n taholta asiaa luvattiin harkita nyt, kun se tärkeäksi nähtiin.

Sallan kunnanjohtaja Kari Väyrynen haluaisi, että etelään mentäessä pohjoisen yöpikajuna pysähtyisi myös Tikkurilassa. Siitä, kun olisi vain 10 minuutin heitto Vantaan lentokentälle. Helsingin kautta kestää paljon pitempään.

VR:stä vastattiin, että Tikkurilassa pysähtyminen on toistaiseksi kiinni muun junaliikenteen aikatauluista ja Helsingin ratapihasta.