Ovatko Baltian rekkakuskit lainkuuliaisempia kuin suomalaiset?

Kanta-Hämeen teillä liikkuvia rekkoja sakotetaan eniten ajo- ja lepoaikarikkomuksista. Usein sakko rapsahtaa myös ylipainosta tai lastin huonosta kiinnityksestä. Paljon puhuttuun ajopiirturin manipulointiin tai laiminlyöntiin poliisi törmää jatkuvasti. Selitykset vaihtelevat, mutta poliisin mukaan rekkakuski on käänteissään melko rehellinen. Yllättäen poliisi kehuu balttikuskeja.

Kotimaa
Vanhempi konstaapeli Hannu Kallio ratsaa raskasta liikennettä Hämeenlinnassa maaliskuussa 2014
Mikael Juntunen / Yle

– Useimmin törmätään ajo- ja lepoaika rikkomuksiin, joissa on liian lyhyet vuorokausilevot tai liian pitkät ajopäivät, sanoo vanhempi konstaapeli Hannu Kallio Hämeenlinnan poliisilaitoksen liikenneryhmästä.

Raskaan liikenteen valvonnassa ylikuormat ja riittämätön sidonta aiheuttavat vuosittain ison määrän sakkolappuja. Rekkojen painorajojen nostaminen ei ole poistanut ylikuormalla ajamista, vaan muutaman tonnin pikkuylitys on siirtynyt uuden painorajan jatkoksi.

– Ennen oli 60 tonnia maksimi. Siitä sitten otettiin löysät pois ja ajettiin 63-tonnisilla. Se on niin sanottu pikkuylitys ja siitäkin tuli sitten sakkoa. Painorajoja nostettiin, ettei tarvitsisi ajaa ylisuurilla kuormilla. Nyt tilanne on se, että vaikka entiset 60-tonniset on nostettu 64 tonniin, kokonaismassa tahtoo olla 67 tonnia. Näitä on yllättävän paljon. Massoja on korotettu jopa 70 tonniin, mutta mikään ei riitä.

Välinpitämättömyyttä kiinnityksissä

Hannu Kallio kiittelee puutavararekkoja kiinnitysasioista. Toisin on kappaletavaraa kuljettavilla rekoilla.

– Kuskitkin myöntävät, että enpä viitsinyt tai laiskuuttani jätin tekemättä.

Samanlaista välinpitämättömyyttä tai lain kiertämistä on havaittavissa vanhojen ajopiirtureiden kohdalla. Digitaalista on vaikeampi huijata, mutta vanhat mekaaniset piirturit antavat siihen mahdollisuuden.

– Uutta digitaalista voi toki ajaa kortittakin ja sanoa, että unohtui kotiin. Vanhat mekaaniset, joita on vielä 40 prosentissa kuljetuskalustossa, sinne vain ei laiteta kiekkoa. Mitä se piirtää, ei mitään.

Digikortteja ja lomatodistuksia käytetään väärin

Poliisi kuulee paljon selityksiä. Pääsääntöisesti ne koskevat työaikaa.

– Vuorokausilepo jää alle yhdeksään tuntiin tai piirturissa on yli kymmenen tuntia ajoa. Selitys on se, että kun olin tunnin päässä kotoa, olisiko pitänyt jäädä levikkeelle.

Piirturissa käytettävistä digikorteista huomautetaan usein. Niitä ei käytetä, tai käytetään kaverin tai yrityksen korttia.

Ulkomaisten rekkakuskien lomatodistukset saavat poliisin hymähtämään.

– Suomen eteläpuolelta tulevilta kuskeilta löytyy usein paksu nippu lomatodistuksia, eivätkä ne ole ajaneet muuta kuin sen keikan Suomessa. On vaikea todistaa, että ne eivät pitäisi paikkaansa. Mutta täytyy vain hyväksyä, kun ei voi tulkita vääräksikään.

Hieman yllättäen poliisi antaa ulkomaisille rekkakuskeille hyvän kokonaisarvosanan.

- Esimerkiksi Baltian maista tulevilla on puhtaat paperit ja kalusto on tosi hyvää. Tietysti tätä kabotaasilikennettä pitäisi pystyä valvomaan enemmän. Mutta ei näillä resursseilla voida valvoa, purkavatko ne sen lastin kolmesti Suomeen vai mitä ne tekee.