1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Ylen aamu

Esiintyjä: Jännitä rauhassa, niin onnistut!

Kainalot kostuvat, kädet tärisevät, ääni pettää. Salillinen silmiä tapittaa vastaan ja haluaisit vain paeta. Et ole yksin, sillä esiintyminen jännittää lähes kaikkia. Miten tilanteesta selviää kunnialla?

Ylen aamu
Juhani Mattila.
Moni ajautuu sekä töissä että vapaa-ajalla tilanteisiin, jossa joutuu esiintymään ihmisjoukolle. Miten tullaan sinuiksi esiintymisjännityksen kanssa - psykiatri Juhani Mattila kertoo.

Psykiatri Juhani Mattilan mielestä tärkeintä on hyväksyä jännitys osana omaa itseä. Jännitystä ei tarvitse yrittää voittaa.

– Jännitys auttaa keskittymään ja antaa energiaa. Se on sellaista psyykkistä jännitettä, jonka avulla ihminen on paremmin hereillä ja läsnäoleva, Juhani Mattila kuvailee Ylen Aamu-tv:n haastattelussa.

Jännitys auttaa keskittymään ja antaa energiaa.

Juhani Mattila, psykiatri

Jännittämiseen liittyy vääriä mielikuvia. Se ei esimerkiksi ole merkki huonosta itsetunnosta. Lähes kaikki jännittävät vaikkapa esiintymistä tai puheenvuoron pitämistä jonkin verran, toiset enemmän ja toiset vähemmän.

– Sanotaan, että "tunne itsesi". Se tarkoittaa, että tuntee myös omat jännityksensä. Toisaalta jos sanotaan, että "ota rennosti, äläkä jännitä", niin sehän tarkoittaa, että pitäisi päästä osasta omaa itseä eroon, pohtii psykiatri Juhani Mattila.

Jännitys takaa keskittymisen

Miten jännityksen kanssa sitten pärjää? Juhani Mattilan mielestä mitä enemmän etukäteen jännittää niin sitä parempi, koska silloin keskittyy edessä olevaan esitykseen.

Katselijat ovat hyvin myötätuntoisia esiintyjälle.

Juhani Mattila, psykiatri

– Jos pyrkii kontrolloimaan tunteitaan ja olemaan mahdollisimman cool ja rauhallinen, niin silloin jännitys voi yhtäkkiä yllättää ja hämmentää, jolloin ajatukset menevät sekaisin ja hävettää jälkeenpäin.

Esiintyjän kannattaa myös luottaa yleisöönsä.

– Helposti tulee kuvitelma, että toiset suhtautuu jotenkin halveksivasti siihen, että jännittää ja ajattelee, että "voi ressukkaa". Harva katselija ajattelee näin. Isossa tilaisuudessa katselijat ovat hyvin myötätuntoisia esiintyjälle, psykiatri Juhani Mattila lohduttaa.

Hyvä valmistautuminen auttaa

Joskus jännittäminen voi olla niin voimakasta, että se alkaa haitata elämää. Ihminen pyrkii helposti välttämään itselleen epämukavia tilanteita. Mattilan mukaan jännitystä ei pidä sivuuttaa, mutta tunteiden kontrollointi ei kuitenkaan ole vastaus jännityksen hallintaan

– Apu tulee pikemminkin spontaaniuden harjoittelusta. Jos esiintyminen odottaa, niin tärkeintä on valmistautua ja pyrkiä saamaan esitys mahdollisimmanvalmiiksi. Kyllähän kaikki jännittää ja se sitä energiaa, joka tekee esityksestä paremman.

Jos on sosiaalinen pelko, niin sehän passivoi.

Juhani Mattila, psykiatri

Voimakkaaseen, elämään rajoittavaa jännittämiseen pitäisi puuttua ajoissa. Psykiatrin mielestä tämä on erityisen tärkeää nuorten suhteen.

– Mielestäni (jännittäminen) on yksi merkittävä syy nuorten syrjäytymisessä, johon ei ole kiinnitetty huomiota. Ei pelkkä rahallinen tuki, koulutus ja työpaikkojen järjestäminen auta. Jos on sosiaalinen pelko, niin sehän passivoi, sanoo Juhani Mattila.

Lue seuraavaksi