1. yle.fi
  2. Uutiset

Länsimetron vaikeimmat työt tehty

Länsimetron tunnelien varsinaiset louhintatyöt on saatu päätökseen ja betonivaluistakin on tehty vaikeimmat.

Länsimetro
Koneita louhimassa länsimetron tunnelia.
Länsimetron tunnelityömaaYle

Helsingin Ruoholahdesta Espoon Matinkylään kulkevan länsimetron rakentaminen alkoi marraskuussa 2009.

Nyt reilut neljä vuotta myöhemmin noin 14 kilometrin mittainen kaksoistunneli on louhittu.

Rakennusaikataulu enempää kuin budjettikaan eivät ole pysyneet ihan kuosissa, sillä vastaan on tullut maaston ennakkotutkimuksissa arvioitua enemmän vaikeita louhintakohteita.

- Muun muassa Keilaniemen ruhjealue on semmoinen erittäin vaikea kohde. Siellä jouduimme tekemään betonitunnelin kalliotunnelin sisään, jotta voisimme olla varmoja, että tunneli pysyy kuosissaan, sanoo Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkinen.

Vaikeimmat työt takana

Nyt vaikeimmat työvaiheet ovat takanapäin ja koko urakassakin ollaan jo paremman puolella.

- Me olemme pitkälti yli puolivälin urakassa, vaikka asemien ja radan varsinainen rakentamisvaihe onkin vasta alussa. Tunnelit ovat kuitenkin jo kunnossa ja betoneista on kaiken kaikkiaan valettuina noin 40 prosenttia, kertoo toimitusjohtaja Matti Kokkinen.

Kahdeksan asemaa

Reitille tulevasta kahdeksasta asemasta pisimmällä on Otaniemen asema, joka myös valmistuu ensimmäisenä. Viimeisenä valmistuu Niittykummun asema.

Metron läntinen päätepiste sijaitsee nyt noin 600 metriä Matinkylän asemasta länteen.

- Tämän meidän läntisimmän pätepisteseinän takana odottaa sitten tuleva Kivenlahden suunnan tunneli, ennakoi toimitusjohtaja Kokkinen.

Jatkopäätöksellä kiire

Jos metroa päätetään jatkaa Matinkylästä Kivenlahteen on päätöksellä kiire, jotta työ voidaan suorittaa meneillään olevan metrotyön ohessa ja jatkeena.

- Se päätös tarvitaan tämän kevään aikana, jotta työt saadaan käyntiin heti syksystä. Urakoiden kilpailutukseen on varattava 90 päivää. Tässä on nyt jatkon kannalta tärkeät kevätkuukaudet edessä, sanoo Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkinen.

Yli miljardi menee

Ruoholahti-Matinkylä metro-osuuden hinnaksi tulee Länsimetro Oy:n tämän hetkisen arvion mukaan noin 1005 miljoonaa euroa.

Toiminnassa metro on aikatauluennusteen mukaan elokuussa 2016.

Lue seuraavaksi