Meren pohjassa vai kaapattuna? Malesialaiskone kateissa jo viikon

Viikko sitten kadonnutta malesialaista matkustajakonetta etsii kuutisenkymmentä laivaa ja viitisenkymmentä lentokonetta yhteensä 13:sta eri maasta. Yle Uutiset kokosi viikon aikana tehtyjen etsintäponnistelujen käänteet.

Malesialaiskone
Etsinnät.
Indonesian ilmavoimat etsimässä malesialaiskonetta 11. maaliskuuta.EPA/INDONESIAN AIRFORCE

Malaysia Airlinesin matkustajakone katosi viikko sitten perjantai-iltana Suomen aikaa. Yhteys koneeseen menetettiin noin tunti sen jälkeen, kun se oli lähtenyt Kuala Lumpurista kohti Kiinan pääkaupunkia Pekingiä.

Se oli kadotessaan Etelä-Kiinan meren yllä noin puolivälissä Malesian ja Vietnamin välissä. Koneessa oli 227 matkustajaa ja 12 miehistön jäsentä.

Heti katoamisen jälkeen koneen uskottiin syöksyneen mereen.Kiinalaiset tiedotusvälineet arvostelivat lentoyhtiö Malaysia Airlinesia, että siltä kesti niin pitkään kertoa, mitä oli tapahtunut sekä siitä, ettei yhtiö suostunut vastaamaan kysymyksiin.

– Malaysia Airlines, miksi odotit viisi tuntia sen jälkeen, kun yhteys lentokoneeseen oli menetetty, ennen kuin kerroit uutisen. Miksi ensimmäinen tiedotustilaisuus oli vasta 13 tuntia myöhemmin, Kiinan virallinen uutistoimisto Xinhua kirjoitti mikroblogipalvelu Weibossa.

Vääriä havaintoja ja vääriä passeja

Launtaina lentäjät havaitsivat meressä öljyvanoja, joiden uskottiin olevan peräisin malesialaiskoneesta. Myöhemmin selvisi, että se ei ollut lentokoneissa käytettyä öljyä.

Selvisi myös, että lennolla oli kaksi miestä, jotka matkustivat väärillä passeilla. Se herätti epäilyjä, että katoaminen liittyi terrorismiin. Interpolin mukaan miehet ovat aiemmin matkustaneet Iranin passeilla. Interpol ei pidä todennäköisenä, että he olisivat terroristeja. Malesian ja Thaimaan poliisit ovat kertoneet, että miehet olisivat voineet olla iranilaisia turvapaikanhakijoita.

Sunnuntaina esitettiin teoria, että kone olisi kääntynyt takaisin kohti Kuala Lumpuria. Koneen etsintäaluetta on kuluneen viikon aikana laajennettu useita kertoja. Konetta etsitään myös Malakansalmelta sekä Intian valtamerelta Andamaanien ja Nikobaarien saarialueilta.

Samana päivänä uutistoimistot kertoivat, että koneen pala olisi löytynyt merestä. Tieto osoittautui myöhemmin vääräksi. Maanantaina meressä havaittiin keltainen esine, jota luultiin koneen pelastuslautaksi. Sekin osoittautui vääräksi havainnoksi. Lisää vääriä havaintoja tehtiin myös torstaina.

Kone saattoi kääntyä reitiltään

Tiedelehti New Scientist ja sanomalehti Wall Street Journal ovat kertoneet, että kone olisi lähettänyt tietoja itsestään vielä sen jälkeen, kun se katosi lennonjohdolta. WSJ:n mukaan se olisi saattanut jatkaa lentämistään vielä neljä tuntia katoamisensa jälkeen. Malesia kiisti tiedot. Yhdysvaltojen tiedotusvälineet ovat myös väittäneet, että koneen viestijärjestelmät sammuivat eri aikoina.

Perjantaina Malesian liikenneministeri sanoi sanomalehti Malaysian Insiderissä, että kaappauksen mahdollisuutta ei voida sulkea pois.

– Nimettömät yhdysvaltalaisviranomaiset ovat antaneet paljon kommentteja. Me emme paljasta tietoja, joita olennaiset viranomaiset eivät ole vahvistaneet, liikenneministeri Hishamuddin Hussein kuitenkin sanoi.

Suomalaiset asiantuntijat ovat pitäneet koneen katoamista harvinaisena, mystisenä ja käsittämättönä. Suomen lentäjäliiton turvatoimikunnan puheenjohtaja Hannu Korhonen on kuitenkin varma, että kone löydetään ennemmin tai myöhemmin.

Lähteet: Yle Uutiset