Tutkinta keskittyy taas miehistöön ja matkustajiin – kuka ohjasi kadonneen lentokoneen pois reitiltä?

Kansainväliset asiantuntijat arvioivat uutistoimisto AFP:lle, kuka ohjasi Malaysia Airlinesin tahallaan pois reitiltään. He painottavat, että vielä on liian aikaista luokitella tapausta konekaappaukseksi.

Malesialaiskone
Malesian ilmavoimien henkilöstö tähystää mahdollisia Malaysia Airlinesin lentokoneen jäänteitä etsintälennolla Malakansalmen yllä.
Malesian ilmavoimien henkilöstö tähysti mahdollisia Malaysia Airlinesin lentokoneen jäänteitä etsintälennolla Malakansalmen yllä lauantaina.Mohd Rasfan / AFP

Kadonneen Malaysia Airlinesin lentokoneen tutkinnassa keskitytään taas tiiviisti miehistöön ja matkustajiin, koska todisteet osoittavat koneen ohjatun pois reitiltä tahallisesti, sanoi Malesian pääministeri Najib Razak lauantaina.

Razakin mukaan satelliitti- ja tutkadata osoittavat selvästi, että lentokoneen automaattinen viestiliikenne kytkettiin tarkoituksella pois päältä, kone käännettiin pois alkuperäiseltä reitiltä ja se lensi tunteja siviilitutkalta katoamisensa jälkeen.

Ilmailuasiantuntija Paul Yap Temasekin korkeakoulusta Singaporesta arvioi uutistoimisto AFP:lle, että koneen suuntaa ovat mahdollisesti muuttaneet joko toinen koneen lentäjistä, molemmat yhteistyössä tai koneessa olleet terroristit. Varmoja tietoja koneen tapahtumista ei kuitenkaan ole, ja kaikki on toistaiseksi spekulaatiota.

Jos kyseessä ovat olleet terroristit, he ovat saattaneet pakottaa lentäjät muuttamaan suuntaa ja kytkemään transponderit pois päältä.

– He ovat ehkä uhanneet tappaa matkustajat, Yap sanoi uutistoimisto AFP:lle.

Kadonneen lentokoneen toisiotutkavastaimet kytkettiin asiantuntijoiden pois päältä samoihin aikoihin, kun kone saavutti lentokorkeuden. Tällöin lentäjät pitävät usein kahvi- tai vessatauon.

Yhdysvaltojen vuoden 2001 terrori-iskujen aikana kaappaajat kytkivät toisiotutkavastaimet pois päältä kolmesta lentokoneesta. Yhteensä iskuissa käytettiin neljää konetta.

Poliisi tutki lentäjän kodin

Konetta lensi 53-vuotias, arvostettu ja huippulentäjäksi kutsuttu Zaharie Ahmad Shah ja perämiehenä toimi 27-vuotias Fariq Abdul Hamid. Malesialaiset toimittajat kertoivat uutistoimisto AFP:lle, että poliisi tutki Zaharien kodin lauantaina ja viipyi siellä kaksi tuntia. Poliisi ei kommentoinut tietoja.

Jos teosta epäillään kaappaajia, ensimmäisenä epäilyt lankeavat kahteen mieheen: lennolla varastettuja EU:n passeja käyttäneisiin iranilaisiin. Interpolin mukaan Seyed Mohammed Reza Delavar käytti italialaista passia ja Pouria Nourmohammadi käytti itävaltalaista passia. Kummatkin passit oli varastettu Thaimaassa.

Viime tiistaina Interpolin pääsihteeri Ronald Noble kertoi, että miesten arvellaan olevan paperittomia turvapaikanhakijoita. He olivat matkustaneet Qatarista Dohasta Kuala Lumpuriin päästäkseen lopulta Eurooppaan. Noblen mukaan Interpolin tiedot viittasivat siihen, että miehet eivät "todennäköisesti olleet terroristeja".

Asiantuntija: Terroristiryhmittymät tuskin asialla

Terrorismin tutkija ja professori Adam Dolnik arvioi, että järjestäytyneet terroristit tuskin ovat Malesian lentokonemysteerin takana. Dolnik työskentelee Wollongongin yliopistossa Australiassa.

Hänen mukaansa al-Qaidan kaltainen ryhmittymä haluaisi mielellään pudottaa lentokoneen, mutta Malaysia Airlinesin kone tuskin olisi heille kohteena kovin kiinnostava. Lisäksi varastettujen passien käyttäminen on Dolnikin mukaan "amatöörimäistä".

– Terroristit eivät tee [konekaappauksia], koska menestymisen mahdollisuudet ovat huonontuneet, hän sanoi viitaten vaikeuteen viedä koneeseen aseita ja alistaa muita matkustajia.

Toistaiseksi minkäänlaisesta terroriteosta ei ole ollut mitään viitteitä. Malesiaan ei myöskään ole tehty suuria terrori-iskuja, mutta asiantuntijoiden mukaan Malesiassa toimii useita henkilöitä, joiden väitetään toimivan militanteissa islamistiryhmissä, kuten al-Qaidaan liitetyssä Jemaah Islamiyahissa.

Kaappaukseksi luokittelu liian varhaista

Suurin osa Kuala Lumpurista Pekingiin matkanneen koneen matkustajista oli Kiinan kansalaisia. Kiinassa islaminuskoinen vähemmistökansa uiguurit vastustavat avoimesti Kiinan sortoa, ja uiguuriseparatisteja on syytetty useista väkivaltaisista iskuista Kiinassa.

Malesia on karkottanut ainakin 17 väärillä passeilla matkustanutta uiguuria Kiinaan vuoden 2011 jälkeen.

Flight International -lehden toimittaja David Kaminski-Morrow varoitti tekemästä liian nopeita johtopäätöksiä Malesian pääministerin lauantaisesta puheesta.

– Uudet todisteet tukevat teoriaa tahallisesta teosta, mutta dataa on edelleenkin hyvin vähän, eikä se missään tapauksessa kerro koko kuvaa. Sen vuoksi on yhä ennenaikaista luokitella tapausta virallisesti kaappaukseksi, Kaminski-Morrow sanoi.

Lähteet: AFP