Koe uusi yle.fi

Oppilaat digimaailmassa kuin kalat vedessä, opettajien taidot jääneet jälkeen

Koulujen penkit täyttää uuden teknologian aikakaudella syntynyt sukupolvi, joka on kotonaan uuden tekniikan ja palveluiden parissa. Monella opettajalla nykytekniikka sen sijaan ei ole hallussa, eikä digitaidoista järjestetä yhtenäistä täydennyskoulutusta.

Kotimaa
Nuori mies käyttää tablettitietokonetta.
Mikko Kuusisalo / Yle

Kaikissa suomalaiskouluissa ei ole kunnolla valmistauduttu diginatiivin sukupolven opetukseen.

Suomalaiskoulut on vallannut uuden teknologian aikakaudella syntynyt ns. diginatiivi sukupolvi, mutta monien opettajien tietotekniikkataidot ovat vielä huteralla pohjalla.

Erot koulujen välillä ovat suuria, eikä opettajille ole tarjolla yhtenäisiä mahdollisuuksia täydennyskoulutukseen.

Tampereen normaalikoulua käyvien Roopen, Aleksin ja Katariinan käsitykset opettajien digitaidoista eivät ole mairittelevia.

– Laitteet löytyy, mutta opettajat eivät osaa käyttää niitä.

– Ne pitäisi laittaa jollekin kurssille, jos ne sitten oppisivat jotain.

– Aika heikkoa on.

Oppilailla on selkeä näkemys hyvästä digiajan opettajasta.

– Se osaa käyttää laitteita. Se tekee tunnista mielenkiintoisemman, kuin jos opettaja puhuu vain edessä ja sen jälkeen tehdään tehtäviä paperille. Niin, että kaikki oppilaat olisivat mukana siinä jutussa ja se koko tunti kiinnostaisi.

Digitaidot yhtä tärkeitä kuin lukutaito

Professori Jouni Välijärvi Jyväskylän yliopistosta arvioi, että kaikille ei vielä oikein ole kirkastunut, että maailma ympärillä on muuttunut ja että siihen on reagoitava.

– Yleistilanne on liikaa sellainen, että ollaan joko asian puolesta tai vastaan. Ei ymmärretä, että tämä on sellainen fakta, joka on läsnä ja tulee kouluihin nuorten kautta. Ja siihen on vain reagoitava, jotta vuorovaikutus nuoriin on terveellä pohjalla.

Jos koulu ei ole pysy mukana tieto- ja viestintäteknologian vauhdissa, kasvaa digikuilun vaara myös nuorten välillä, muistuttaa Välijärvi. Digitaidot ovat nykymaailmassa yhtä tärkeitä kuin perinteinen lukutaitokin.

– Osalta nuorista, jotka eivät ole digimaailmassa mukana, puuttuvat ihan työelämässäkin tärkeät perustaidot. Tämän digilukutaidon varmistaminen on tärkeä perusopetuksen tehtävä. Sen puuttuminen on nykymaailmassa yhtä kohtalokasta kuin perinteisessä maailmassa oli lukutaidon puute.

Opettajien täydennyskoulutuksen tarve on suuri, mutta oppia on tarjolla vaihtelevasti. Opetusneuvos Armi Mikkola opetus- ja kulttuuriministeriöstä peräänkuuluttaakin opettajien koulutukseen yhtenäistä linjaa.

Yle.fi-etusivulla juuri nyt:

Brexit

BBC:n mukaan erosta maksettava summa voisi olla jopa noin 45 miljardia euroa

Britannia on valmis maksamaan EU:lle enemmän erorahaa

Geenit

Voiko vanhenemista hidastaa? Amissi-yhteisön geenimuunnos johdatti tutkijat pitkäikäisyyden jäljille

Vaakakapina

Onko kumppanisi kommentoinut kehoasi? Vastaa Vaakakapinan parisuhdekyselyyn!

Tennis

Sharapovan toimet poliisitutkinnassa Intiassa – epäillään huijauksesta