1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. liikenne

Kotka haluaa arktisen merenkulun koulutuskeskukseksi

Kotkan merialan oppilaitoksilla on yhteiset simulaatiokoulutustilat, joista kuitenkin puuttuu mahdollisuus harjoitella jäissä ajoa. Tavoitteena on, että uuden simulaattorin myötä talvimerenkulun koulutusta voitaisiin myydä ulkomaita myöden.

Laivasimulaattori Kotkan Pookinmäellä. Kuva: YLE / Jani Aarnio

Kotkan merialan koulut haluavat tehdä Kotkasta kansainvälisesti merkittävän arktisen merenkulun koulutuskeskuksen. Kymenlaakson ammattikorkeakoulu ja Etelä-Kymenlaakson ammattiopisto suunnittelevat hankkivansa Kotkaan uuden laivasimulaattorin, jolla voisi harjoitella jäissä ajoa.

Oppilaitoksilla on jo Kotkan Pookinmäellä yhteiset simulaatiokoulutustilat, joista kuitenkin puuttuu jäissä ajon mahdollisuus. Tavoitteena on, että uuden simulaattorin myötä talvimerenkulun koulutusta voitaisiin myydä ulkomaita myöden.

Etelä-Kymenlaakson ammattiopiston rehtori Sami Tikkanen uskoo, että koulutusta voidaan markkinoida koko Itämeren alueelle. Tikkasen mukaan myös mahdollinen liikenteen kasvu Koillisväylällä merireittinä Euroopasta Aasiaan lisäisi tarvetta arktisen merenkulun koulutukselle.

Tikkasen mukaan uuden simulaattorilaitteiston hankkiminen maksaa satoja tuhansia euroja. Tikkanen toivoo, että siihen voitaisiin saada EU-rahoitusta. Kouluilla on tavoitteena päästä myymään koulutusta jo parin vuoden sisällä.

Uusi koululaiva harkintaan

Oppilaitosten käyttämä koululaiva Katariina on menossa tänä vuonna telakalle. Kunnostuksen jälkeen aluksella pärjää taas noin viisi vuotta. Vuonna 1953 valmistunut alus on jo siinä iässä, että oppilaitokset ovat alkaneet miettiä sen korvaamista uudella ennen kuin se joutuu taas uudelleen telakalle. Kymenlaakson ammattikorkeakoulun rehtorin Petteri Ikosen mukaan Katarina on ollut hyvä koululaiva. Se toimii hyvin harjoitellessa laituriin ajoa ja pitempiä matkoja. Alus on toiminut koululaivana vuodesta 1989.

Aluksen elektroniikka on sen verran vanhaan, että sen huoltaminen ja ylläpito alkaa tulla vaikeaksi.  Sami Tikkanen kertoo, että varaosien saanti alkaa olla jo vaikeaa.

Ikosen mukaan mitään päätöksiä aluksesta ei vielä ole tehty. Jo nyt on kuitenkin syytä varautua tulevaan. Ikosen mukaan tavoitteena on saada sen kokoluokan alus, jolla voidaan tehdä pidempiäkin koulutusmatkoja merellä. Sekin on vielä avoinna tulisiko kyseeseen täysin uusi alus vain muutettaisiinko jokin käytetty alus koululaivaksi. Ikosen mukaan uuden laivan hankinnassa on kyse useista miljoonista euroista.

Ikosen mukaan keskusteluja on käyty jo siitä voisiko uutta alusta käyttää useampikin ammattikorkeakoulu yhdessä.

- Meillä on neljä ammattikorkeakoulua, jotka antavat merialan koulutusta, Ikonen kertoo.

Nykyinen Katarina-koululaiva on Etelä-Kymenlaakson ammattiopiston  omistuksessa ja Kyamk vuokraa sitä opetuskäyttöön.