Tutkija: Aitous ja itseironia avaimia Sara Marian YouTube-menestykseen

19-vuotias videobloggaaja Sara Maria Forsberg nousi jättimäiseen julkisuuteen lähes yhdessä yössä. Tutkijan mukaan miljoonia katsojia kerännyt ilmiö on Suomessa ainutlaatuinen, mutta esimerkiksi Amerikassa teinibloggaaja pyörittää bisnestä ja tahkoaa rahaa. Mutta mikä mahdollisti juuri pietarsaarelaisen nuoren naisen menestyksen?

viihde
Kuvakaappaus Saran kielivideosta Youtubesta
Kuvakaappaus Saran kielivideosta YoutubestaYoutube

Sara Maria Forsbergin eli Smoukahontaksen videoita on katsottu reippaasti yli 10 miljoonaa kertaa, ja työtarjouksia sekä haastattelupyyntöjä on vyörynyt ympäri maailmaa. Maaliskuussa nuori nainen käy esimerkiksi Los Angelesissa keskustelemassa työmahdollisuuksistaan.

Tampereen yliopiston journalismin, viestinnän ja median tutkimuskeskuksen tutkija Elina Noppari toteaa, että Sara Marian tapaus on Suomessa ainutlaatuinen.

– Tässä mittakaavassa hän on varmaankin Suomen ensimmäinen somejulkkis, joka on onnistunut ylittämään myös kansainvälisen uutiskynnyksen näin laajalla huomiolla.

– Poikkeuksellista tässä on myös se, että kaikki tapahtui vajaassa viikossa. Taustalla on varmaankin se, että hänen videonsa linkattiin reddit-sivustolle, jota kutsutaan monesti internetin etusivuksi, kertoo muun muassa sosiaalista mediaa tutkinut Noppari.

Hän toteaa, että hyvin monet laajaa huomiota saaneet videot ovat nousseet esiin nimenomaan kyseisen sivuston kautta.

Maailmalla ilmiö on tuttu

Sara Marian tapaus ei ole kansainvälisellä mittapuulla harvinainen.

Tässä mittakaavassa hän on varmaankin Suomen ensimmäinen somejulkkis.

Elina Noppari, tutkija

YouTube on nostanut laajaan kansainväliseen julkisuuteen esimerkiksi kettuvideostaan tunnetun Ylvis-komediaduon sekä muodista bloggaavan 18-vuotiaan kalifornialaistytön, Bethany Motan. Nopparin mukaan sosiaalinen media leipookin nykyään erityisesti teinijulkkiksia.

– Motan YouTube-kanavalla on enemmän seuraajia kuin monella kuuluisalla poptähdellä. Se on hänelle jo liiketoimintaa, josta hän ansaitsee ihan kymmenien tuhansien kuukausitulot. Hän on tehnyt tätä jo ainakin neljä vuotta.

Osa YouTube-julkkiksista katoaa yhtä nopeasti kuin ne tulevat esiin. Tällöin kyse on esimerkiksi hauskasta videosta, joka viihdyttää ja kiertää hetken sosiaalisessa mediassa.

– Huomio on pysyvämpää, jos taustalla on jokin todellinen lahja. Keskeistä on myös se, miten kyseinen henkilö osaa hyödyntää saamansa julkisuuden, Noppari toteaa.

Mikä teki Sarasta niin suositun?

Nopparin mukaan YouTube-julkkiseksi päätyminen on monen asian yhteissumma. Sara Marialla on moni asia kohdallaan.

– Hän on hyvin viehättävän näköinen, nuori, todella lahjakas, sopivan itseironinen ja aidon oloinen.

Nopparin mukaan juuri aitous ja itseironia ovat nykypäivänä erityisiä valtteja sosiaalisessa mediassa.

– Luulen, että yritykset ovat olleet kiinnostuneita Sara Mariasta erityisesti aitouden vaikutelman vuoksi. Hän ei myöskään ole liian räävitön, vaan sopii melkeinpä minkä tahansa yrityksen mainoskasvoksi.

Hän on hyvin viehättävän näköinen, nuori, todella lahjakas, sopivan itseironinen ja aidon oloinen.

Elina Noppari, tutkija

Suosiota on edesauttanut myös se, että Smoukahontaksesta on tykätty monilla eri foorumeilla.

– Olen lukenut esimerkiksi hyvin erilaisia keskustelupalstoja, joissa hänestä on pidetty.

Taustalla suuremmat voimat?

Smoukahontaksen menestys on herättänyt epäilyjä suunnitelmallisuudesta ja yrityskytköksistä. Noppari ei osaa sanoa, pitääkö tämä paikkaansa.

– Ilmiselvästi hän tietää olevansa lahjakas laulaja, joka varmaankin haaveilee urasta. Hän on voinut ajatella, että YouTube on pinnalle ponnistamiseen parempi alusta kuin esimerkiksi television laulukilpailut.

– YouTube-videoilla on nimittäin laulukilpailuihin verrattuna erityinen aitouden leima. Usein ajatellaan, että tällöin olet oikeampi ja autenttisempi tekijä, Noppari pohtii.

Nopparin mukaan ei ole yllättävää, että laajaa julkisuutta herättävien videoiden taustoja pohditaan. Yritykset ovat Suomessakin vähitellen ymmärtäneet sosiaalisen median merkityksen markkinoinnissa.

– Hitaanlaisesti on havahduttu, että ihmiset uskovat auliimmin sellaisia sisältöjä, joita he jakavat toinen toisilleen.