TE-toimistojen uudistukset tepsivät Satakunnassa

TE-toimistojen uudistuneiden palveluiden vaikutukset alkavat näkyä Satakunnassa. Helmikuun alussa voimaan tulleet uudistukset ohjaavat asiakkaita entistä enemmän nettipalveluiden pariin. Tämä on näkynyt esimerkiksi Porin toimipisteessä lyhentyneinä jonotusaikoina.

työ- ja elinkeinotoimistot
Asiakaspalvelija neuvoo työhakijaa nettipalvelun käytössä Satakunnan TE-toimistossa
Kati Rantala / Yle

Satakunnan TE-toimistossa voi yllätyksekseen törmätä hiljaisuuteen. Pitkät jonot ja odotusajat ovat hiipumassa pikku hiljaa menneisyyteen, kun TE-toimistojen reilun kuukauden käytössä olleet uudistukset tuottavat tulosta.

– Asiakasmäärät ovat toimistolla alkaneet putoamaan ja putoavat varmasti jatkossa lisää. Saattaa olla jopa niin, että verkkopalvelumme ansiosta henkilön ei tarvitse käydä toimistollamme lainkaan, kertoo palveluesimies Teemu Niemelä Satakunnan TE-toimistosta.

– Tässä pyritään nimenomaan säätämään tätä mallia nyt sellaiseksi, että virkailijoilla säästyisi aikaa sellaisiin asiakkuuksiin, joilla on enemmän tarvetta henkilökohtaiseen asiointiin.

Helmikuun 10. päivä TE-toimistot ottivat käyttöönsä uuden järjestelmän, jolla asiakkaita ohjataan entistä enemmän nettipalveluiden pariin. Täysin mutkitta uudistus ei kuitenkaan ole hoitunut, mutta nyt asiat näyttävät selkiytyneen.

– Se palaute, mitä on tullut, on ollut pääosin positiivista. Tosin kun uusi tekninen järjestelmä tuli käyttöön, niin esimerkiksi nimien ja osoitteiden kanssa oli sähläystä, mutta ongelmat ovat selvästi vähentymään päin ja kesään mennessä todennäköisesti niistä on päästy eroon, Teemu Niemelä sanoo.