Autotallien aarteet hinkuvat jo kesäkaduille

Moni mobilisti odotti jo lapsen into silmissään tien päälle pääsyä, kun helmikuun lämmin aurinko porotti autotallin ikkunasta. Luonto päätti, että kromiosia voi kiillottaa vielä tovin ennen ajokauden alkua. Moni vanha arkiauto on muuttunut nostalgiseksi helmeksi kolmessakymmenessä vuodessa ja kahdeksankymmentäluvun alun Skoda saattaakin olla nyt se kesäkadun katseidenkääntäjä.

Kotimaa
Seppo Kotiranta harrastaa Volvo Amazoneja
Seppo Kotiranta harrastaa Volvo AmazonejaJari Laasanen / Yle

Vuoden 1967 Volvo Amazon kiiltelee porilaisen Seppo Kotirannan autotallissa. Viime viikkojen lämpimät kevätkelit lupailivat pitkää ajokautta mobilistille, mutta maaliskuu ei ollut vielä valmis kevääksi ja nyt vihmoo räntää. Sekä auto, että mies olisivat jo valmiit aurinkoisille kesäkaduille keräämään katseita mutta toistaiseksi tallin ovet laitetaan vielä kiinni.

Kotiranta menetti sydämensä vanhoille Volvoille jo pikku poikana ja omistaa tällä hetkellä kaksi kiiltävää kaunotarta.

– Olin 15-kesäinen, kun siskon mies osti PV Volvon. Vuosi oli 1965. Menetin heti sydämeni, kun pääsin kyytiin. Se tuntui heti niin erilaiselta, kuin mikään muu auto missä olin ollut kyydissä. Siitä se kipinä syttyi ja vuonna 1971 hommasin samanlaisen. Olen omistanut kaksi PV Volvoa ja näitä Amazoneja arviolta pari kymmentä, Seppo kertoo.

Vanhoissa autoissa kiehtoo persoonallisuus ja tekniikan yksinkertaisuus

Mobilistit ovat hyvin merkkiuskollisia. Merkkiuskollisuudesta on hyötyä, kun verkostoidutaan varaosien hankinnassa. Amazon-harrastajat tuntevat toisensa ja oppivat vuosien myötä hyvät kontaktit löytää osia ja neuvojakin. Vanhojen autojen laitossa kiehtoo auton ulkonäön ja nostalgian lisäksi tekniikan yksinkertaisuus.

– Esimerkiksi puolen tuuman lenkkiavaimella pärjää aika pitkälle Volvo Amazonin kanssa. Ruuvimeisseli, hohtimet ja tongit siihen lisäksi niin niillä hoituu melkein kaikki hommat.

Kasariautoilla jo keräilyarvoa

Vanhoihin perus automerkkeihin ja malleihin on vuosien myötä kehittynyt nostalgia-arvoa.

Vanhat Ladat ja Skodat ovat jo niin harvinaisia, että niistä pyydetään koviakin hintoja.

Seppo Kotiranta

Kolmekymmentä vuotta sitten Datsun 100A tai Skoda ei herättänyt katukuvassa huomiota, ellei sitten ylenkatseista hilpeyttä. Nyt vanhat, parjatutkin automallit, viedään harrastajilta käsistä mikäli niitä enää löytyy.

– Vanhat Ladat ja Skodat ovat jo niin harvinaisia, että niistä pyydetään koviakin hintoja. Ennen autot olivat persoonallisia. Nykyään pelkän ulkonäön perusteella ei välttämättä tiedä mikä automerkki on kyseessä jos merkkiä ei näe.

Vanhasta autosta ollaan kiinnostuneita ja Kotirannan tallissa vieraillaankin tämän tästä kauppaa tekemässä.

–Viidakkorumpu on yllättävän tehokas tapa löytää vanhoja autoja. Tässäkin pihassa käy vähän väliä joku tekemässä ostotarjouksia Amazonista, vaikka mitään myyntiilmoituksia en ole laittanut, Seppo nauraa.